Vleugel en Schoepenrad

Tin van Mens maakte in 1991 het wandobject ‘Vleugel en Schoepenrad’. Dit kunstwerk brengt het samengaan van de faculteiten Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek tot uiting en hangt in het faculteitsgebouw aan de Mekelweg.

br />
,,Voor de gezamenlijke vergaderzaal hadden ze iets nodig dat de beide richtingen uitbeeldt”, vertelt Van Mens. ,,Ik heb een impressie van een VOC-zeekaart gebruikt. Ik laat de kleuren van deze oude kaarten zien en de windrozen die de kapiteins gebruikten om hun richting te bepalen. Het zeildoek geeft het maritieme weer en het schoepenrad de techniek van werktuigbouwkunde.”

Het object is driedimensionaal en dat gaf de nodige problemen bij de plaatsing. ,,Het kunstwerk moest aan het plafond bevestigd worden, maar dat is gemaakt van aluminiumstrippen. Ze hebben mijn werk toen via de kruipruimte aan het beton daarboven bevestigd”, aldus Van Mens.

De kunstenares maakte in diezelfde tijd veel kunstwerken van canvas en metaal. ,,In iedere periode van je leven zit je in een andere fase met betrekking tot de kunstwerken die je maakt. Nu zit ik in een fase dat ik werk met de kracht van ijzer tegenover het zeer fragiele zoals zijde.”

,,Mijn vader heeft in Delft gestudeerd, in 1918, na de Eerste Wereldoorlog. Werktuigbouw en Scheepsbouw waren in die tijd één geheel. Daarna zijn ze uit elkaar gegaan en het is dus heel grappig dat ik een kunstwerk heb gemaakt toen de twee faculteiten weer gefuseerd werden”, aldus de kunstenares.

Onderdelen van Werktuigbouw en Maritieme Techniek gaan in de toekomst verhuizen. Ir. W. van Horssen, secretaris-beheerder, ziet graag kunst op zijn nieuwe plek. ,,Ik wil graag een bedrag aan kunst besteden. Er mag best iets aan verfraaiing gebeuren, ook in nieuwbouw.” De vergaderzaal blijft echter op zijn plaats en het object Vleugel en Schoepenrad van Tin van Mens ook.