Vlaamse universiteiten eisen mondkapje

De universiteiten van Antwerpen en Gent stellen het dragen van mondmaskers weer verplicht. Dat hebben ze afgelopen week besloten, omdat het aantal coronabesmettingen weer toeneemt. Ze willen aan politiek en samenleving duidelijk maken dat het virus bestreden moet worden.

In Vlaanderen is het nog te vroeg om je mondkapje definitief aan de wilgen te hangen. (Foto: Dalia Madi)

Nederland in vierde golf
Hoewel ook in Nederland het aantal covid-19-besmettingen en ic-opnames weer oploopt, heeft dat vooralsnog geen invloed op coronamaatregelen voor het hoger onderwijs, die recent werden ingetrokken. Universiteit Maastricht overweegt eigen regels in te voeren en besluit daar volgende week over. Landelijk overleg is er nu niet, laten de Vereniging Hogescholen en universiteitenvereniging VSNU weten. Ze volgen de richtlijnen van de overheid. Dat geldt ook voor de TU Delft, aldus een woordvoerder.

Ook in een vierde coronagolf gaat het Nederlandse hoger onderwijs niet meer dicht, beloofde demissionair minister Van Engelshoven eind augustus. Wel kan het kabinet in het uiterste geval het coronatoegangsbewijs verplicht stellen, net als in het café of de bioscoop. Duitsland stelt die eis al. (HOP, Bas Belleman)

Marieke Enter / Nieuwsredacteur