Virtuele realiteit

De technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente zijn sinds maandag officieel verbonden via een virtuele collegezaal. Collegelid Paul Rullmann (rechts op de foto) woonde de lancering van de 3 TU-voorziening bij.

Met deze collegezaal, waarvoor de TU gebruikmaakt van een zaal bij IO, is het mogelijk om op een plaats college te geven en die via HD videoconferencing op de andere twee TU’s te laten volgen door studenten. Er werd al sinds september via een pilot met het systeem gewerkt.

De sr komt met twaalf voorwaarden, een hele waslijst. “Een student dient onder zulke uitstekende omstandigheden te kunnen studeren, dat een bsa de facto een allerlaatste stok achter de deur is”, schrijft de raad in haar advies.

Om die uitstekende omstandigheden te creeren, eisen de studenten onder andere dat eerstejaars de kans krijgen om alle vakken te herkansen (inclusief de herkansingen in augustus), dat studiebegeleiding beter geregeld wordt, dat studenten die (al dan niet gedwongen) stoppen met studeren studieloopbaanbegeleiding krijgen en dat de voorlichting eerlijker wordt.

Bovendien wil de sr dat er niet nog meer voortgangseisen bijkomen en dat zij instemmingsrecht krijgt op iedere verdere verandering van het bsa. Tot slot stellen de studenten een ‘kwalitatieve en kwantitatieve’ evaluatie voor na drie jaar.