Vijf miljoen voor kennisvalorisatie

De TU Delft krijgt met haar partners van Technosprong vijf miljoen euro om onderzoeksresultaten sneller en beter om te zetten in maatschappelijke toepassingen.

Het geld komt van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. Dat kende kort voor Kerstmis voor kennisvalorisatie 25 miljoen euro toe aan de universiteiten van Delft, Twente, Tilburg, Wageningen en Utrecht.

Bloei
Volgens Marco Waas, projectleider van de landelijke werkgroep valorisatie en decaan van 3mE, is de toekenning van de miljoenen een wijs besluit omdat eerder gedane investeringen nu tot bloei kunnen komen en de kans om ‘Nederland naar de top van Europa te brengen weer een stapje dichterbij komt’.

Kennisexploitatie
De TU werkt in Technosprong samen met de Rabobank, YES!Delft, de gemeente Delft, Roland Berger Strategy Consultants, Excellerator, Exact Software, Delft Top Tech en Technet. Met het geld wil Technosprong enkele lopende projecten uit het eerder succesvolle Subsidieprogramma KennisExploitatie voortzetten. Ook worden enkele nieuwe initiatieven opgestart.

Regionale economie
De subsidie aan Techynosprong wordt vooral gebruikt voor het versterken van de regionale economie en het verstevigen van de samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven. Een van de nieuwe initiatieven is het oprichten van een investeringsfonds voor kansrijke concepten, het ‘proof of concept fonds’, dat creatieve starters moet helpen hun idee verder te ontwikkelen.

Leningen
Het succesrijke concept ‘preseed leningen’ wordt vortgezet. Met die leningen kunnen ondernemers vanuit de TU Delft een neiuw bedrijf starten binnen YES!Delft. Verder komt er een onderzoek naar het oprichten van een netwerk van technostarters, regionale bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf en grote multinationals. Dat kan leiden tot een Business Innovation Link Delft (BuILD)

Een mogelijk alternatief is studenten zelf hun master te laten betalen, zei de Jager volgens de website Scienceguide. Studenten die later veel geld verdienen als bijvoorbeeld chirurg of piloot zouden best een deel van de kosten voor hun opleiding zelf kunnen dragen.

VVD’er Mark Harbers heeft Kamervragen gesteld over de uitlatingen van De Jager. Hij wil van minister Plasterk weten of de staatssecretaris namens het kabinet sprak. Plasterk had eerder bij de begrotingsbehandeling aangegeven dat het vervangen van de basisbeurs voor een leenstelsel een van de opties is om te bezuinigen op het hoger onderwijs.

VSNU-voorzitter Noorda zegt in de Volkskrant dat hij tegen een systeem is waarbij studenten zelf hun master moeten betalen. De kosten van zes- tot tienduizend euro per jaar zijn daarvoor te hoog, meent hij.

Bloei

Kennisexploitatie