Campus

Vier keer zoveel tijd, tien keer zoveel vragen

De pers overspoelde het eerste Internet-college van IO-hoogleraar Santema. Hooggestemde verwachtingen, volle zalen. Maar wat is er terechtgekomen van alle interactiviteit en nieuwe technologie?

,,Interactief college geven is fantastisch goed bevallen. Zo is bijvoorbeeld het aantal vragen dat ik naar aanleiding van het college kreeg vertienvoudigd.”

Waar zou die vragenstroom door veroorzaakt zijn? Volgens prof.mr.dr.ir. S.C. Santema hebben studenten tijdens een normaal hoorcollege last van ‘groepsangst’ en verlaagt e-mail die drempel.

,,Ik krijg ook veel dezelfde vragen. Dat had ik al voorzien, maar studenten blijken de FAQ’s niet te bekijken; je wilt namelijk niet dat jouw vraag al gesteld is. Dat is precies iets wat ik in de marketing propageer, iedere klant is uniek.”

Interessant aspect van een interactief college is de mogelijkheid voor de docent om direct een terugkoppeling te krijgen van de geleerde stof: ,,Aan de hand van het aantal gestelde vragen over een bepaald onderwerp is heel duidelijk te zien waar de problemen zitten en of ik iets niet goed heb uitgelegd.”
Angst

Internet, interactief, is de TU niet rijkelijk laat met de eerste toepassingen van nieuwe media in kennisoverdracht? Santema: ,,Ik vind het niet te vroeg en niet te laat. Internationaal gezien begint het allemaal net op gang te komen. Ik denk zeker dat er toekomst zit in dit soort methoden van lesgeven. Maar mijn grootste angst is dat we niet voldoende snelheid aan de onderwijskant kunnen genereren. Het vergt namelijk enorm veel aanpassing van de ondersteuning.”

Het kostte Santema wel veel tijd. ,,Ik heb ongeveer vier keer zoveel tijd in dit college gestoken als normaal. Het moet ook een beetje je hobby zijn; als je vindt dat lesgeven niet meer is dan vertellen wat je weet, dan moet je hier niet aan beginnen.”

Het is Santema’s visie dat de verplichte lesstof, die vaak jaren identiek blijft, via Internet gegeven wordt. Dit is een eenmalige tijdsinvestering die de docent de kans geeft om in de overige college-uren aandacht te besteden aan actuele ontwikkelingen. ,,Je moet dan het gevoel van een vak overdragen, mensen enthousiasmeren. Docenten moeten entertainers worden en dat is moeilijk. Maar geen reden om het niet te doen. Nu wordt een gebrek aan kwaliteit vaak gecamoufleerd.”

Behalve als entertainer ziet Santema zichzelf als een pionier. Op zijn faculteit was eigenlijk geen geld of toestemming voor het experiment en ook de publieke toegankelijkheid van het college op het net is in strijd met de regels.

,,Dat zijn zaken waar de discussie nog over moet beginnen. Maar maatschappelijk is het point of no-return allang bereikt.Kinderen in de onderbouw van de basisschool gaan al beter met computers om dan wij. Zij zien een computer als een instrument en eisen straks gewoon dat alles met de computer gedaan wordt.”

Wat de docent verraste was het tegenvallende computerbezit onder studenten. ,,Volledig onbegrijpelijk, echt een teleurstelling.” Daarom zag men zich genoodzaakt de vereiste programmatuur ook op de faculteitscomputers te installeren. ,,Maar de faciliteiten lopen hier enorm achter.”

,,Interactief college geven is fantastisch goed bevallen. Zo is bijvoorbeeld het aantal vragen dat ik naar aanleiding van het college kreeg vertienvoudigd.”

Waar zou die vragenstroom door veroorzaakt zijn? Volgens prof.mr.dr.ir. S.C. Santema hebben studenten tijdens een normaal hoorcollege last van ‘groepsangst’ en verlaagt e-mail die drempel.

,,Ik krijg ook veel dezelfde vragen. Dat had ik al voorzien, maar studenten blijken de FAQ’s niet te bekijken; je wilt namelijk niet dat jouw vraag al gesteld is. Dat is precies iets wat ik in de marketing propageer, iedere klant is uniek.”

Interessant aspect van een interactief college is de mogelijkheid voor de docent om direct een terugkoppeling te krijgen van de geleerde stof: ,,Aan de hand van het aantal gestelde vragen over een bepaald onderwerp is heel duidelijk te zien waar de problemen zitten en of ik iets niet goed heb uitgelegd.”
Angst

Internet, interactief, is de TU niet rijkelijk laat met de eerste toepassingen van nieuwe media in kennisoverdracht? Santema: ,,Ik vind het niet te vroeg en niet te laat. Internationaal gezien begint het allemaal net op gang te komen. Ik denk zeker dat er toekomst zit in dit soort methoden van lesgeven. Maar mijn grootste angst is dat we niet voldoende snelheid aan de onderwijskant kunnen genereren. Het vergt namelijk enorm veel aanpassing van de ondersteuning.”

Het kostte Santema wel veel tijd. ,,Ik heb ongeveer vier keer zoveel tijd in dit college gestoken als normaal. Het moet ook een beetje je hobby zijn; als je vindt dat lesgeven niet meer is dan vertellen wat je weet, dan moet je hier niet aan beginnen.”

Het is Santema’s visie dat de verplichte lesstof, die vaak jaren identiek blijft, via Internet gegeven wordt. Dit is een eenmalige tijdsinvestering die de docent de kans geeft om in de overige college-uren aandacht te besteden aan actuele ontwikkelingen. ,,Je moet dan het gevoel van een vak overdragen, mensen enthousiasmeren. Docenten moeten entertainers worden en dat is moeilijk. Maar geen reden om het niet te doen. Nu wordt een gebrek aan kwaliteit vaak gecamoufleerd.”

Behalve als entertainer ziet Santema zichzelf als een pionier. Op zijn faculteit was eigenlijk geen geld of toestemming voor het experiment en ook de publieke toegankelijkheid van het college op het net is in strijd met de regels.

,,Dat zijn zaken waar de discussie nog over moet beginnen. Maar maatschappelijk is het point of no-return allang bereikt.Kinderen in de onderbouw van de basisschool gaan al beter met computers om dan wij. Zij zien een computer als een instrument en eisen straks gewoon dat alles met de computer gedaan wordt.”

Wat de docent verraste was het tegenvallende computerbezit onder studenten. ,,Volledig onbegrijpelijk, echt een teleurstelling.” Daarom zag men zich genoodzaakt de vereiste programmatuur ook op de faculteitscomputers te installeren. ,,Maar de faciliteiten lopen hier enorm achter.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.