Verkiezingen gaan gewoon door

De kans is groot dat studenten op 21 en 22 mei alleen kunnen kiezen uit kandidaten van Oras. Al kan in principe iedere student tot 2 april een kieslijst indienen.

De verkiezingen gaan hoe dan ook door. De enige reden om ze af te gelasten, is volgens het reglement als er evenveel kandidaten als zetels zijn. Oras is echter net als ieder jaar van plan een lijst met dertig namen in te dienen. De studentenraad telt tien zetels.

Overigens is het volgens de secretaris van de kiescommissie, Kirsten Dibbet, nog nooit voorgekomen dat iemand met voorkeursstemmen in de raad kwam. Als dat nu ook niet gebeurt, zullen dus zonder slag of stoot de eerste tien mensen op de Oras-lijst de studentenraad vormen.

Tenminste, als er niemand anders opstaat om een fractie te beginnen. Alle kiesgerechtigde studenten mogen zich tot 2 april kandidaat stellen. Ze hebben dan wel de ondersteuning van tien andere studenten nodig. De fractie van AAG hoopt dat er iemand zal opstaan, om het gat dat zij achterlaat te vullen.

Het college van bestuur (cvb) van de TU Delft vindt het jammer dat AAG stopt. Cvb-secretaris Hans Krul zegt dat het college deze ontwikkeling met lede ogen aanziet. “We hebben altijd gewerkt aan betrokkenheid van studenten. Die wordt hierdoor niet bepaald gestimuleerd. Dat is een slechte ontwikkeling.”

De ‘verschilflyer’, die AAG graag wilde maken om studenten te laten zien wat de verschillen zijn tussen AAG en Oras, noemt Krul ‘een typische ingenieursoplossing voor een sociaal probleem’. “Ze komen er gewoon niet uit samen.”(SB)
De zetelverdeling

De afgelopen tien jaar is de verdeling van zetels tussen Oras en AAG nogal eens gewisseld. Op de studiejaren 2001/2002 en 2002/2003 na was Oras wel de grootste. In voornoemde jaren hadden beide partijen vijf zetels. Alleen in 1999/2000 had ook een andere partij, Project Blauw, een zetel. Oras had er toen zes en AAG drie. In 2004/2005 had de laatste partij nog vier zetels. De twee jaren die daarop volgden was AAG nog goed voor drie zetels. Dit jaar zijn het er slechts twee, een dieptepunt.

De zetelverdeling