Verhuizing Windenergie bijna rond

Het lijkt erop dat de sectie windenergie binnenkort eindelijk kan verhuizen. De verhuizing van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen naar de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek laat al anderhalf jaar op zich wachten.

br />
Met de verplaatsing van de sectie verdwijnen twee werknemers.

Dat is drie minder dan het college van bestuur eerder voorstelde. De sectie is na overleg met het college en de ondernemingsraad akkoord gegaan met dit aantal.

De discussie over het aantal banen dat moest verdwijnen, zat vast op de vraag of het onderzoek dat de sectie financiert met geld uit de derde geldstroom meegerekend mag worden bij het bepalen van het aantal benodigde arbeidsplaatsen.

Het college deed dat niet en kwam uit op een stuk minder arbeidsplaatsen. De sectie en de ondernemingsraad waren het daar niet mee eens, omdat de helft van het onderzoek bij windenergie derde-geldstroomonderzoek is.

Nadat dit probleem uit de wereld was, dook een nieuw meningsverschil op. “De discussie gaat nu over de interne inrichting bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek”, vertelt ondernemingsraadvoorzitter Kees Daleboudt.

De faculteit wil volgens hem dat het eerste-geldstroomonderzoek en het derde-geldstroomonderzoek worden ontvlecht. “Maar dat is niet praktisch, omdat ze dermate verweven zijn dat ontvlechting niet werkt.” De or adviseert dan ook dat beide vormen van onderzoek met elkaar verweven blijven. Het college moet nog op dat advies reageren.

Het is nog niet bekend welke twee wetenschappers bij windenergie weg moeten. “Dat proces moet nog worden gestart”, vertelt sectiehoofd en hoogleraar prof.dr.ir. G. van Kuik. “Die mensen moeten worden herplaatst. De eerste optie is om dat binnen de TU te doen, maar er is geen garantie.” (SB)

Met de verplaatsing van de sectie verdwijnen twee werknemers.