Verhuizing materiaalkunde pakt goedkoper uit

De verhuizing van materiaalkunde naar de nieuwe faculteit Werktuigbouwkunde zal acht miljoen euro kosten, acht miljoen minder dan eerder begroot. Een meerjarenplan voor de gefuseerde faculteit ligt nu ter goedkeuring bij het college van bestuur.

Een groot deel van de besparing komt doordat alle afdelingen in het gebouw van werktuigbouwkunde worden geplaatst. Eerder was sprake van het opknappen van bouwdeel 9, gelegen tussen Industrieel Ontwerpen en Maritieme Techniek. Nu dit van de baan is, kunnen enkele miljoenen worden bespaard.

De nu te spenderen acht miljoen gaat vooral op aan het opnieuw geschikt maken van labs en ruimtes voor de verhuisde secties. Om deze verhuizingen mogelijk te maken, moeten de al bestaande afdelingen bij Werktuigbouwkunde ruimte vrij maken, zo’n 25 procent van het totaal. Energietechniek verhuist daarvoor naar het API-gebouw aan de Leeghwaterstraat.

Behalve Materiaalkunde moet ook de afdeling resource engineering van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen naar Werktuigbouwkunde verhuizen. Zo moet op termijn het gebouw van het voormalige mijnbouwkunde vrijkomen voor verkoop. Voor deze plannen is nog geen officiële goedkeuring.

Door het indikken van de afdelingen moet volgens Marco Waas, decaan van Werktuigbouwkunde, fors op de energierekening worden bespaard. Daarnaast wordt door de verkoop van bestaande ruimte geld vrijgemaakt. De verkoop van het pand van materiaalkunde aan de Haagse Hogeschool moet bijvoorbeeld 3,5 miljoen euro opleveren.

Behalve financieel voordelig vindt Waas deze verkoop ook strategisch belangrijk, omdat er zo meer hts’ers van de hogeschool op de campus komen.

Op dit moment ligt het meerjarenplan voor de nieuw ingedeelde faculteit, waarvan de naam nog geheim is, ter goedkeuring bij het college van bestuur, volgens Waas. Centraal punt in het plan is dat hoogleraren van verschillende afdelingen meer in ruimtes bij elkaar worden gezet om samen te werken. Waas hoopt hierover voor het eind van het jaar duidelijkheid te krijgen. (RZ)