Velox fietst over snelweg

De aerodynamische ligfiets Velox3 maakte gisteren een demonstratierit over een afgesloten snelweg A31 bij Franeker en overtrof met 79 km/uur de wettelijke minimumsnelheid. In de VS moet het straks ruim 50 km/uur sneller.

Ligfietser Sebastiaan Bowier trapte gisterochtend 78,8 kilometer per uur, terwijl het wereldrecord op 133 km/uur staat. Het grote gat daartussen verontrust teamchef en LR student Wouter Lion niet. “Sebastiaan had flinke last van de zijwind en kon z’n kracht niet goed kwijt omdat hij de hele tijd tegen de wind in moest sturen.” Ook hadden ze banden die de helft van de weerstand hadden niet gebruikt vanwege het grotere risico op een lekke band. “Dat wil je niet hebben met alle pers erbij en met paaltjes en obstakels langs de weg”, aldus Lion.

De afgelopen jaren zat Bowier vlak tegen het wereldrecord van 133 km/uur aan met 128 en 130 km/uur. Omdat de fiets een aantal verbeteringen heeft ondergaan, is er binnen het team goede hoop dat in september het record alsnog sneuvelt.

De aandrijving is naar het achterwiel gebracht. Dat betekent weliswaar een langere ketting, maar de trapkracht op het sturende voorwiel dat altijd een soort slinger in de koers teweegbracht, is verdwenen. Ook leverde die maatregel ruimte op om de cocon 8 centimeter smaller te maken, wat in de windtunnel 15 procent minder luchtweerstand opleverde, ondanks het camerastandaardje dat boven de romp uitsteekt. De fiets heeft geen ruit meer, maar een dubbel uitgevoerd videosysteem. In de komende maand zullen nog wielkassen gemaakt worden om de luchtweerstand verder te verminderen.

Negen TU-studenten werken binnen het Human Power Team samen met vier studenten bewegingswetenschappen van de VU die zorg dragen voor een optimale begeleiding en training van de fietsers Sebastiaan Bowier en Wil Baselmans.

Van 9 tot 14 september zal het team voor de derde keer deelnemen aan de World Human Powered Speed Challenge in Battle Mountain, Nevada op de langste, rechtste en gladste weg ter wereld waar het tegen de avond meestal volkomen windstil wordt.