Veertien procent minder eerstejaars

Landelijk gezien daalt het percentage nieuwe studenten met tien procent.

Half januari leken de instroomcijfers nog niet zo desastreus: een landelijke daling van vijf procent en een vermindering van negen procent op de eigen TU. Die Delftse gegevens waren geflatteerd, weet Bureaumedewerker W. Heeringa nu. Het aantal vooraanmeldingen begin januari was door een administratieve fout vergeleken met een later telmoment in het jaar ervoor. Daardoor pakten de gegevens relatief gunstig uit.

De vooraanmeldingscijfers zijn niet definitief. Nieuwe studenten kunnen zich nog enkele maanden aanmelden of terugtrekken, maar de telling geeft wel een indicatie.

Scheikunde en Civiele Techniek, die blijkens de januari-cijfers op een lichte stijging konden rekenen, zien nu de instroom dalen. Bouwkunde neemt bijna de helft van de totale vermindering voor haar rekening: 126 aanmeldingen minder. Voor de overvolle faculteit betekent dit echter geen dramatisch verlies.

Bij andere faculteiten komt de klap harder aan. Zonder de daling van Bouwkunde verliezen zij samen tien procent nieuwe studenten, gelijk aan het landelijk gemiddelde. Lucht- en Ruimtevaart trok de afgelopen maand weer minder scholieren aan, en zakt van 28 procent verlies naar 33 procent. Wiskunde keldert met 31 procent, maar Informatica blijft het goed doen: een stijging van meer dan een kwart. Werktuigbouwkunde leek in de januaripeiling nog fors te groeien, met 29 procent, maar die groei blijft nu steken op 18 procent.

Van alle universiteiten is Twente de grote verliezer. De vooraanmeldingscijfers pakken daar 28 procent lager uit dan verleden jaar. Alleen de vooruitzichten voor Maastricht en Wageningen zijn rooskleurig: plus 1 procent.

Van de technische universiteiten lijdt Eindhoven, met een daling van 2 procent, het minste. Op alle drie TU’s trekken Scheikunde, Wiskunde, Natuurkunde en Elektrotechniek minder studenten. Werktuigbouw daalt in Twente en Eindhoven, maar stijgt in Delft. Bouwkunde daarentegen zit in Eindhoven in de lift (plus drie procent).
Vooraanmeldingen

Totaal1767-276-14%

Bron: Bureau TU Delft
(A.d.J.)

De vooraanmeldingscijfers zijn opnieuw gedaald ten opzichte van het vorig jaar. Volgens de laatste gegevens kan de TU komend jaar veertien procent minder eerstejaars verwachten. Landelijk gezien daalt het percentage nieuwe studenten met tien procent.

Vooraanmeldingen

(per 10 februari)