Veel animo voor crèche op TU

Een crèche op de campus van de TU Delft: veel ouders en toekomstige ouders zouden er graag gebruik van maken, maar daarmee staat hij er nog niet.

Dat er animo is voor kinderopvang op de campus, blijkt uit een enquête van de dienst human resources. De vragenlijst is ingevuld door 615 TU-medewerkers met kinderen tussen nul en vier jaar en 906 medewerkers met een kinderwens. Van de eerste groep zegt 22 procent ‘ja, zeker wel’ op de vraag of ze interesse hebben in een crèche op de campus. 28 Procent van de ouders antwoordt ‘ja, waarschijnlijk wel’.

Bij de tweede groep, dus medewerkers zonder kinderen en met een kinderwens, antwoordt 61,1 procent ‘ja, zeker wel’ en 26,7 procent ‘ja, waarschijnlijk wel’. In absolute aantallen hebben 275 ouders van jonge kinderen in meer of mindere mate interesse in een kinderdagverblijf op de campus en 795 aanstaande ouders.

“Die aantallen gaan we niet halen als er echt een kinderdagverblijf komt”, zegt HR-adviseur Marieke Bouma, verantwoordelijk voor het kinderopvangproject, er meteen bij. De grootste groep geïnteresseerden heeft immers nog geen kinderen en kan als het zover is zomaar een andere keuze maken.

Bij het kiezen van kinderopvang blijkt de afstand tussen werk, woning en crèche de eerste factor waarnaar de geënquêteerden kijken. Bijna de helft woont overigens in Delft. De tweede factor is flexibiliteit qua ophaaltijden. De derde factor zijn de kosten en de vierde de accommodatie zelf.

Dat zal dus allemaal in orde moeten zijn, willen TU-medewerkers werkelijk hun kinderen naar de opvang op de campus brengen. Maar de universiteit heeft niet op alles evenveel invloed. Een nog niet geselecteerde externe partij zal de crèche exploiteren, een locatie moet nog gevonden worden voor nieuwbouw of verbouw en de gemeente moet bereid zijn een vergunning af te geven. Of het mogelijk is een lager tarief te rekenen dan andere crèches is nog erg onzeker.

Bouma verwacht dat het nog zeker één tot anderhalf jaar duurt voordat er kinderopvang op de campus is, als het doorgaat. Waarschijnlijk is rond de zomervakantie het projectplan klaar.