Het Chinese vrachtschip Zhen Hua 10 lag dagenlang vast op een zandbank bij de Maasvlakte. Het was lastig om de kolos weer los te krijgen.
ROBERT VISSCHER
Vrijdagnacht lag de 244 meter lange Zhen Hua 10 voor anker in de zee. Er leek niets aan de hand. Tot harde windstoten grip kregen op de enorme containerkranen op het dek. Het anker liet los. De wind sleurde het schip mee, totdat het vlak voor het strand vast kwam te zitten op een zandbank. De 33 bemanningsleden bleven ongedeerd. Sleep- en bergingsbedrijf Smit ondernam meerdere pogingen om het schip los te trekken. Pas dinsdagochtend lukte het.
“Het vrachtschip heeft heel veel wind gevangen door de grote kranen”, zegt universitair hoofddocent ir. Robert Hekkenberg van Maritieme Techniek desgevraagd. “Dan kan het gebeuren dat een schip van het anker wordt geslagen. Het is wel uitzonderlijk dat zoiets gebeurt, maar het kan voorkomen.”
Dat sleep- en bergingsbedrijf Smit sleepboten heeft ingezet om het schip los te trekken, verbaast Hekkenberg niet. “Het schip heeft zelf niet het vermogen om zich los te maken. De lading kon in dit geval ook niet van het schip worden gehaald. Daarvoor zijn de kranen veel te zwaar. Als het containers waren geweest, zou je erover kunnen denken om de containers er eerst af te halen, om het schip lichter te maken.”
De eerste pogingen om het schip van de zandbank te trekken met sleepboten liep op niets uit. Er knapte zelfs een sleepkabel van een van de boten. Hekkenberg: “Ik las ook dat het water zo laag zou staan, dat de sleepboten er niet goed bij konden. Dan ligt het schip echt goed vast.”
Een aantal kranten meldde dat het schip had kunnen kapseizen. “Dat lijkt me onwaarschijnlijk”, zegt de maritiem ingenieur. “Daarvoor zou het schip de ruimte moeten hebben. Terwijl het gebrek aan ruimte, omdat het schip op een zandbank vastlag, nu juist het probleem was. Een schip kan wel breken op een zandbank. Eind 2006 liep een schip vast in de Westerschelde. Dat schip is toen geplooid.”
De Zhen Hua 10 zou vrijdagnacht twee uur lang door de wind zijn meegesleurd voordat het vrachtschip vastliep. “In die tijd had nog een reddingsactie ondernomen kunnen worden”, zegt Hekkenberg. “Met een sleepboot was dit ongeluk misschien te voorkomen geweest. Een sleepboot had het vrachtschip de juiste richting op kunnen trekken. De kustwacht heeft speciaal voor dit soort gelegenheden een grote sleepboot, de Waker. Maar de omstandigheden waren natuurlijk wel extreem: veel wind en hoge golven. Dan heeft een sleepboot het ook moeilijk.”
Het schip lag niet ver van de kust. Honderden dagjesmensen kwamen kijken op het strand. “Ik heb ook overwogen om er naartoe te gaan”, zegt Hekkenberg. “Het is spectaculair om het schip zo dicht bij de kust te zien. Het is vooral een bijzonder schip, omdat het grote kranen vervoert. Het is een van de weinige keren dat je een vastgelopen schip vlak voor de kust kunt bekijken, want gelukkig gebeurt dit soort zaken niet zo vaak.”
ROBERT VISSCHER
Vrijdagnacht lag de 244 meter lange Zhen Hua 10 voor anker in de zee. Er leek niets aan de hand. Tot harde windstoten grip kregen op de enorme containerkranen op het dek. Het anker liet los. De wind sleurde het schip mee, totdat het vlak voor het strand vast kwam te zitten op een zandbank. De 33 bemanningsleden bleven ongedeerd. Sleep- en bergingsbedrijf Smit ondernam meerdere pogingen om het schip los te trekken. Pas dinsdagochtend lukte het.
“Het vrachtschip heeft heel veel wind gevangen door de grote kranen”, zegt universitair hoofddocent ir. Robert Hekkenberg van Maritieme Techniek desgevraagd. “Dan kan het gebeuren dat een schip van het anker wordt geslagen. Het is wel uitzonderlijk dat zoiets gebeurt, maar het kan voorkomen.”
Dat sleep- en bergingsbedrijf Smit sleepboten heeft ingezet om het schip los te trekken, verbaast Hekkenberg niet. “Het schip heeft zelf niet het vermogen om zich los te maken. De lading kon in dit geval ook niet van het schip worden gehaald. Daarvoor zijn de kranen veel te zwaar. Als het containers waren geweest, zou je erover kunnen denken om de containers er eerst af te halen, om het schip lichter te maken.”
De eerste pogingen om het schip van de zandbank te trekken met sleepboten liep op niets uit. Er knapte zelfs een sleepkabel van een van de boten. Hekkenberg: “Ik las ook dat het water zo laag zou staan, dat de sleepboten er niet goed bij konden. Dan ligt het schip echt goed vast.”
Een aantal kranten meldde dat het schip had kunnen kapseizen. “Dat lijkt me onwaarschijnlijk”, zegt de maritiem ingenieur. “Daarvoor zou het schip de ruimte moeten hebben. Terwijl het gebrek aan ruimte, omdat het schip op een zandbank vastlag, nu juist het probleem was. Een schip kan wel breken op een zandbank. Eind 2006 liep een schip vast in de Westerschelde. Dat schip is toen geplooid.”
De Zhen Hua 10 zou vrijdagnacht twee uur lang door de wind zijn meegesleurd voordat het vrachtschip vastliep. “In die tijd had nog een reddingsactie ondernomen kunnen worden”, zegt Hekkenberg. “Met een sleepboot was dit ongeluk misschien te voorkomen geweest. Een sleepboot had het vrachtschip de juiste richting op kunnen trekken. De kustwacht heeft speciaal voor dit soort gelegenheden een grote sleepboot, de Waker. Maar de omstandigheden waren natuurlijk wel extreem: veel wind en hoge golven. Dan heeft een sleepboot het ook moeilijk.”
Het schip lag niet ver van de kust. Honderden dagjesmensen kwamen kijken op het strand. “Ik heb ook overwogen om er naartoe te gaan”, zegt Hekkenberg. “Het is spectaculair om het schip zo dicht bij de kust te zien. Het is vooral een bijzonder schip, omdat het grote kranen vervoert. Het is een van de weinige keren dat je een vastgelopen schip vlak voor de kust kunt bekijken, want gelukkig gebeurt dit soort zaken niet zo vaak.”
Comments are closed.