Van dodenmars tot Christmas Carol

Overeenkomsten? Geen.

Twee keer per jaar geven het symfonieorkest en het koor van Krashna Musika een reeks concerten. Traditioneel vindt de tweede serie plaats rond de kerstdagen. Centraal dit jaar staat het thema ‘vrijheid, lijden, dood en verlossing’ (het requiem – de dodenmars). Toepasselijk voor de kerst, maar wel een beetje deprimerend.

Krashna opent het concert met ‘Libera Me‘ van Lajos Bárdos. De titel is rechtstreeks uit de tekst van de dodenmis gegrepen. Het orkest besluit met deze schreeuw om bevrijding de twintigste eeuw en stelt er tegelijkertijd de nieuwe koordirigent Gilles Michels mee voor aan het Delftse publiek.

Michels, tevens dirigent van onder andere het Leids Studenten Koor en C.O.V. Hosanna uit Alphen aan den Rijn, assistent-dirigent bij de St. Bavo Koorschool in Haarlem en docent op de Utrechtse dirigentenopleiding, dirigeerde het koor eerder al in het concert na de Italië-tournee, dat in Rotterdam werd gegeven. Het symfonieorkest staat onder leiding van Daan Admiraal, al sinds 1981 dirigent van Krashna Musika.

Reconstructie

Naast het werk van Bárdos voert Krashna het nooit afgemaakte ‘Requiem’ uit, dat Mozart in opdracht van graaf Walsegg maakte. De graaf wilde het stuk onder eigen naam uitvoeren, ter nagedachtenis aan zijn vrouw. In de loop der tijd zijn er door verschillende componisten reconstructies gemaakt van het laatste gedeelte van het ‘Requiem’. Krashna Musika speelt de versie van Franz Beyer uit 1971.

Verder brengt het orkest ‘Tot und Verklärung’ van Strauss ten gehore, een metafoor voor het lijden van de wereld en de verlossing door kunst en schoonheid, gebaseerd op het gelijknamige gedicht van A. Ritter.

Synfonia da Requiem‘ van Britten is een relatief nieuw werk, dat de componist schreef ter nagedachtenis aan zijn ouders. Het ging in 1941 in première bij het New York Philharmonic Orchestra.

Krashna Musika wordt bijgestaan door vier solisten, die bijna allemaal hun sporen hebben verdiend in de muziek. Sopraan Caroline Stam werkte onder andere mee aan de cd-registratie van Purcells opera ‘The Fairy Queen‘ en zong de solopartij in Ton Koopmans reconstructie van de ‘Markus Passion‘ van Bach. Alt Liduin Stumpel, koorlid van de Nederlandse opera, zong onder andere de titelrol in de opera ‘Carmen’ van Bizet en Prins Orlofsky in ‘Die Fledermaus‘ van Strauss. Overige solisten zijn Paul Goddé (tenor) en bas Matthijs Mesdag.

Apollo

Apollo, het orkest van het Delftsch Studenten Corps, vierde enkelemaanden geleden zijn 150-jarig bestaan. Dat het repertoire van het koor veel hoogtepunten kent, is dan ook vanzelfsprekend. Voor het najaarsconcert koos het orkest voor Griegs ‘Peer Gynt Suite‘, ‘Symphonie no. 2‘ van Borodin, ‘Allegro Appassionate‘ van Saint-Saëns en ‘Chant du Ménestrel‘ van Glazunov.

Apollo staat onder leiding van de 26-jarige hoornist Bas van Meijl, die zijn directielessen volgde bij onder andere Daan Admiraal van Krashna Musika. Meijl richt zich het liefst, zo blijkt ook uit de programmering van het najaarsconcert, op onbekende componisten. Solist is cellist Haakon Brouwer.

Balder

Balder, de Noorse god van licht, de schoonheid en welsprekendheid en sinds 1946 het mannenkoor van Virgiel, geeft twee keer per jaar een concert in Delft. Daarnaast trekt traditiegetrouw een klein groepje Balder-leden rond kerstmis langs de grote steden (voornamelijk warenhuizen) met christmas carols, want, meent het koor, de waardering voor kerstmuziek stijgt nog altijd in Nederland.

Op zondag 10 december geeft Balder een kerstconcert. Op het programma staan stukken van R. Vaughan Williams, waaronder ‘Nine Christmas Carols‘ (met onder andere ‘When Jezus was a-walking‘ en ‘God rest you merry gentlemen‘), ‘The Seeds of Love‘ en ‘Farmer’s Boy‘.

Decemberconcerten Krashna Musika. Donderdag 7 december in de Maria van Jessekerk, Delft. Aanvang: 20.15 uur. Vrijdag 8 december in de Prinsekerk in Rotterdam. Aanvang: 20.15 uur. Vrijdag 15 december voert het Krashna Kamerorkest in samenwerking met het Toonkunstkoor Rotterdam Händels ‘Messiah’ uit. Aanvang: 20.00 uur.

Najaarsconcert Apollo. Zondag 17 december in Sociëteit Phoenix, Delft. Aanvang: 14.30 uur.

Kerstconcert Balder. Zondag 10 december in de kerk aan Bagijnhof 21. Aanvang: 19.00 uur.

Buiten is het koud, de kerstvakantie nadert en dat kan in Delft maar één ding betekenen: de kerstconcerten van Krashna Musika, Apollo en Balder staan weer op stapel. Overeenkomsten? Geen.

Reconstructie

Apollo