UvA wil geen draaideurdocenten meer

De Universiteit van Amsterdam wil alle startende docenten een tijdelijke aanstelling voor vier jaar geven en meer ervaren docenten een vast contract. Afgelopen najaar kwamen voorzitter Geert ten Dam en HR-directeur Robert Grem al tot de conclusie dat het aantal tijdelijke docenten zonder onderzoekstaken in korte tijd gigantisch gegroeid was, zeggen ze. “We zeiden toen: dit kan zo niet langer, deze docenten zijn niet alleen voor ‘piek en ziek’.”

De stap van de UvA kan landelijk grote gevolgen hebben. Vakbonden en actiegroepen strijden al jaren voor een vermindering van het aantal tijdelijke contracten, maar in de nieuwe cao ontbreken voorstellen daarvoor. Er is wel studie aangekondigd naar hoe het in de volgende cao-periode beter kan.

Ten Dam zegt dat onderzoek niet nodig te hebben. Binnen een week hoopt zij overeenstemming te bereiken met de vakbonden en de ondernemingsraad. Startende docenten zonder onderzoekstaken worden dan voor vier jaar aangesteld, net zoals dat nu gebeurt bij postdocs en promovendi. Ze krijgen volwaardige banen van vier of vijf dagen in de week, tenzij ze zelf minder willen werken.

Vorige week voegde Ten Dam al de daad bij het woord. Een paginagrote personeelsadvertentie waarin de faculteit geesteswetenschappen ongeveer vijftien tijdelijke docenten wierf is op haar initiatief teruggetrokken. (HOP, HC)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl