Uraadkandidaat Hubeek: ‘Meer ingenieurs in politiek zou de boel wel verfrissen’

naam: Steven Hubeekvierdejaars elektroplaats: nummer 29 op de lijst van de Oras,,De partijen die meedoen met de verkiezingen zijn volgens mij niet te classificeren met links-rechts, zoals gebruikelijk in de landelijke politiek.

Steven Hubeek bekleedt nu een zetel in de u-raad voor de Oras. Met zijn snelle babbel en eindeloos gehamer op de Oras-programmapunten lijkt hij eerder een politicus dan een aanstaand ingenieur. ,,Ik doe een bedrijfskundige richting binnen elektrotechniek. Ondertussen kan ik mijn energie goed kwijt in de studentenpolitiek. Op zich zou ik het een goed idee vinden als er wat meer technici of ingenieurs in de landelijke politiek zouden zitten. Ik denk dat dat de boel wel zou verfrissen.” Heeft hijzelf politieke ambities, mogelijk via een opstapje in het landelijke Interuniversitair Studenten Overleg? ,,Dat lijkt me op dit moment niet verstandig.”

,,De TU moet oppassen dat het onderzoek niet geïsoleerd wordt van het onderwijs. De één-tweetjes daartussen zijn juist zo belangrijk. Een universiteit zit namelijk op het randje van nieuwe kennis die zo snel mogelijk doorgegeven moet worden aan de nieuwe ingenieurs.” Want ,,een goede ingenieur afleveren” daar draait de hele TU om, meent de student.

Daarvoor is meer nodig dan goed onderwijs. ,,Dat is ook het belangrijkste verschil tussen de Aag en de Oras. De vorming van de student, ook naast zijn studie, staat bij de Oras centraal. Ik heb het idee dat de Aag zich veel meer toespitst op de onderwijsproblematiek. Daar houden wij ons natuurlijk ook mee bezig, maar dan op een wat algemener niveau. Door die accentverschillen tussen de Oras en de Aag vullen wij elkaar goed aan. Ik ben dan ook heel benieuwd of Ramón de Vries (van De Andere Partij, red.) wat concrete voorbeelden kan geven van de belangrijke gaten die wij volgens hem zouden laten vallen.”

Hubeek is lid van de Delftse Studenten Bond en is daar ingerold via het bestuur van de toneelondervereniging. ,,Daarna ging ik in het bestuur van de Vera, waar ik commissaris TU was. Daar kreeg ik echt interesse voor de studentenpolitiek en ik stelde me dus vorig jaar kandidaat voor de u-raad. Dat is eigenlijk ook een stukje vorming voor studenten die in politiek geïnteresseerd zijn.” Zijn plaats op de lijst is nu zo laag dat hij geen kans maakt op een zetel; hij is een lijstduwer. ,,Hoewel Floortje Iepma vorig jaar als lijstduwer nog is verkozen met voorkeurstemmen, maar dan kun je nog gewoon weigeren.”

naam: Steven Hubeek
vierdejaars elektro

plaats: nummer 29 op de lijst van de Oras

,,De partijen die meedoen met de verkiezingen zijn volgens mij niet te classificeren met links-rechts, zoals gebruikelijk in de landelijke politiek. Er wordt niet gediscussieerd vanuit een sociaal-maatschappelijke visie. De TU heeft gewoon een missie te vervullen, waar iedereen het wel over eens is. Alleen verschillen de meningen over hoe we dat doel moeten bereiken.”