Uraadkandidaat Dam: ‘Eigenlijk is de u-raad niet eens politiek’

naam: Paul Damderdejaars elektroplaats: nummer 1 op de lijst van de OrasDe nieuwe lijsttrekker van de grootste studentenpartij is ,,eigenlijk te druk met het regelen van de campagne” om zich al echt met ‘beleidsvorming’ bezig te houden.

Paul Dam moet de Oras dit jaar door de verkiezingen slepen.

Hoewel Dam pas voor zijn derde jaar meeloopt in Delft heeft hij al een aardige portie bestuurservaring opgedaan. Naast commissiewerk bij de Delftse Studenten Bond, was hij actief als lid van de Owee-werkgroep en zit hij dit jaar in het bestuur van Stip, de studenten techniek in de (gemeente)politiek.

Zijn plaats in de u-raad is zo goed als zeker, maar wat maakt Paul Dam nu eigenlijk geschikt om in de universitaire politiek de studentenbelangen te vertegenwoordigen? ,,Dat is wel weer eigengeilerij”, glimlacht hij. ,,Maar ik denk dat ik de problemen die gaan komen goed aankan. Ik sta achter de standpunten van de Oras, voor zover ik die nu kan overzien en ook ben ik goed gemotiveerd want ik wil het heel graag.”

Zijn nevenactiviteiten hebben hem niet bijzonder vertraagd in zijn studie. ,,Ik heb nu al zo’n tweehonderd procent binnen, dus het lijkt me geen probleem om afgestudeerd te zijn voor de overheidsfinanciering ophoudt. Bovendien kunnen alle studenten in de u-raad aanspraak maken op de bestuursbeurs, waarmee eventuele financiële barrières minimaal worden.”

Binnen Elektrotechniek wil Dam af gaan studeren in de richting produktiebeleid. ,,Dat trekt mij het meeste aan omdat er wat meer management bij komt kijken.”

Wat er na het afstuderen wacht is wat hem betreft nog geen issue. ,,Ik zal waarschijnlijk eerst wat kleine projecten willen doen.” De Tweede Kamer zal hem in ieder geval niet hoeven verwelkomen maar ,,ik hou de deur naar landelijke studentenpolitiek wel open”.

Er is volgens hem een groot verschil tussen politiek bedrijven op landelijk niveau en in de TU-top. ,,Eigenlijk is de u-raad niet eens politiek”, legt hij uit. ,,Er is geen sprake van partijpolitieke standpunten; er worden items behandeld.” Bij die behandeling van items zal Dam uitgaan van het belang van de studenten. ,,Je moet alles natuurlijk wel binnen een bepaalde redelijkheid zien en ook het algemeen belang van de TU in de gaten houden, maar ik zìt er voor de studenten.”

Als leider van de campagnecommissie wil Dam zich richten op alle studenten. ,,Er is een groep studenten die al voor onze ideeën open staat, met name bij de grote verenigingen, maar het gaat er juist om dat we de grotere groep bereiken en weten te overtuigen van onze standpunten.”

naam: Paul Dam
derdejaars elektro

plaats: nummer 1 op de lijst van de Oras

De nieuwe lijsttrekker van de grootste studentenpartij is ,,eigenlijk te druk met het regelen van de campagne” om zich al echt met ‘beleidsvorming’ bezig te houden. Paul Dam moet de Oras dit jaar door de verkiezingen slepen.