Universiteiten willen 650 miljoen erbij

De VSNU wil jaarlijks 650 miljoen erbij om meer jongeren tot studeren te bewegen, het onderzoek te versterken en het personeel fatsoenlijk te betalen.

Verlanglijstje

Net als bij de vorige twee kabinetsformaties wijzen de universiteiten bij monde van de VSNU in een dinsdag uitgebracht mission paper op hun sleutelrol in de ‘kennismaatschappij’. Die dreigt nu, na vijftien jaren van bezuinigingen, echt in de gevarenzone te belanden. Een bezuiniging van 200 miljoen gulden die nog in de lucht hangt, is een brug te ver. Er moet hoognodig geld bij, en wel 650 miljoen.

Meest opvallend aan het VSNU-pamflet is dat de universiteiten meer studenten willen. In de VS studeert de helft van de jongeren, in Nederland slechts 35 procent. Tegelijk willen de universiteiten ‘maatwerk’ gaan leveren voor allochtonen en voor bijscholing van werkloze hoger opgeleiden. Samen met de betere vwo-aansluiting is er zo 200 miljoen gulden per jaar extra nodig voor het onderwijs.

De universiteiten vragen ook 150 miljoen per jaar voor computers en netwerken en 100 miljoen extra voor betere beloning van personeel. Met de huidige onderzoekerssalarissen is het volgens de VSNU onmogelijk om talent in huis te halen in vakgebieden als informatica en economie. Ten slotte vragen de universiteiten 200 miljoen voor versterking van het ‘echt grensverleggende’ onderzoek. Ritzen is het eens met die claim, maar vindt dat het ook zonder extra geld kan, zij het wat langzamer. (HOP/FS)

Verlanglijstje