Onderwijs

Universiteit onderzoekt effecten tram op TU-onderzoek

De TU bekijkt of de komst van een tramlijn door het hart van de campus geen schade toebrengt aan het onderzoek dat plaatsvindt aan de universiteit.

De trillingen die een langsrijdende tram veroorzaakt, zouden onderzoekers en hun opstellingen kunnen hinderen. Vandaar dat het college wil dat de faculteiten daarover nadenken. “De tramlijn mag geen nadelige effecten hebben op het onderzoek aan de universiteit”, aldus Hans Krul, secretaris van het college van bestuur.

Dat is één van de voorwaarden die het college stelt aan de komst van de tramlijn over de Mekelweg. Verder wil zij met de gemeente Delft onderhandelen over het aantal parkeerplaatsen op en bij de campus en over de compensatie van de uitvoeringskosten van het plan. “De kosten van de aanleg van de tramlijn zijn natuurlijk voor de overheid, maar de omgeving wordt tegelijkertijd ook veranderd”, aldus Krul.

Het college staat achter het ontwerp dat architectenbureau Mecanoo vóór de zomer maakte van de campus als parkachtige omgeving, met tramlijn. In dat ontwerp komt de tramlijn naast het al bestaande fietspad en verdwijnen de parkeerplaatsen aan de voorkant van de gebouwen aan de Mekelweg om plaats te maken voor groen. Ook is er voor wandelaars een zogenoemde ‘esplanade’.

Het college staat dus in principe positief tegenover de komst van de tramlijn. De komende weken is het de beurt aan de medezeggenschapsorganen om zich uit te spreken over de plannen. Krul verwacht ‘geen grote weerstand’. “Formeel hebben we het plan nog niet voorgelegd, maar informeel heb ik al veel positieve geluiden gehoord.”

Rond 1 oktober moet volgens Krul het bestuurlijke traject zijn afgerond en kan er een definitief besluit worden genomen. Intussen lopen ook de onderhandelingen met de gemeente.

De trillingen die een langsrijdende tram veroorzaakt, zouden onderzoekers en hun opstellingen kunnen hinderen. Vandaar dat het college wil dat de faculteiten daarover nadenken. “De tramlijn mag geen nadelige effecten hebben op het onderzoek aan de universiteit”, aldus Hans Krul, secretaris van het college van bestuur.

Dat is één van de voorwaarden die het college stelt aan de komst van de tramlijn over de Mekelweg. Verder wil zij met de gemeente Delft onderhandelen over het aantal parkeerplaatsen op en bij de campus en over de compensatie van de uitvoeringskosten van het plan. “De kosten van de aanleg van de tramlijn zijn natuurlijk voor de overheid, maar de omgeving wordt tegelijkertijd ook veranderd”, aldus Krul.

Het college staat achter het ontwerp dat architectenbureau Mecanoo vóór de zomer maakte van de campus als parkachtige omgeving, met tramlijn. In dat ontwerp komt de tramlijn naast het al bestaande fietspad en verdwijnen de parkeerplaatsen aan de voorkant van de gebouwen aan de Mekelweg om plaats te maken voor groen. Ook is er voor wandelaars een zogenoemde ‘esplanade’.

Het college staat dus in principe positief tegenover de komst van de tramlijn. De komende weken is het de beurt aan de medezeggenschapsorganen om zich uit te spreken over de plannen. Krul verwacht ‘geen grote weerstand’. “Formeel hebben we het plan nog niet voorgelegd, maar informeel heb ik al veel positieve geluiden gehoord.”

Rond 1 oktober moet volgens Krul het bestuurlijke traject zijn afgerond en kan er een definitief besluit worden genomen. Intussen lopen ook de onderhandelingen met de gemeente.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.