Wetenschap

Uitgestippeld

Jaren later, tegen de promotie, heb ik het schilderij weer opgepakt. De taak was volbracht. Ik heb toen de achtergrond ingevuld met lichte bloemetjes.” (JW)

@01 infoblokje:’Supervised classification and spatial dependency analysis in human cancer using high troughput data’, Carmen Lai, Elektrotechniek Wiskunde en Informatica, 14 april 2008.

@01 infoblokje:De stippelschilderclub komt elke vrijdag van 20 tot 23 uur bij elkaar op Wolstraat 60 in Delft. Belangstellenden zijn welkom.

“Het is een schilderij dat ik zelf heb gemaakt,” zegt dr.ir. Carmen Lai over de afbeelding op de kaft van haar proefschrift. “Ik maakte het aan het begin van mijn promotie in Delft op een schildercursus van Vader Ben, dat was de kapelaan van de internationale studentenkerk in Delft. Hij had daarvoor vier jaar in Australië gezeten bij de Aboriginals. Daar maakte hij kennis met het stippen verven als een manier om verhalen te vertellen. Terug in Nederland zette hij een stippelschilderclub op, die nog steeds elke vrijdag bijeenkomt. Ik had er erg over getwijfeld om voor mijn promotieonderzoek vanuit Italië naar Nederland te komen en ik kon in het schilderij het verhaal van mijn besluit kwijt. Ik wilde als ingenieur kennis opdoen over kanker en genetica, vandaar de DNA-spiraal rechts. Ik wist dat ik doorzettingsvermogen zou moeten tonen, gefocust moest zijn en tegelijk ook flexibel als omstandigheden veranderden. Dat werd de blauw met gele bol. De verschillende cirkels linksboven symboliseren voor mij de verschillende mensen met wie ik moest leren samenwerken.