Campus

Uitgelicht

Internationale Gitaarserie Delft . Een serie van vijf gitaarconcerten in de Lutherse Kerk door een aantal prominente solisten, duo’s en één kwartet afkomstig uit binnen- en buitenland.

Het openingsconcert is van Napolitaan Aniello Desiderio die, hoewel hij al 24 levensjaren achter de rug heeft, door recensenten wordt beschouwd als een wonderkind. Smartlappen hoeven we van hem niet te verwachten, wel zal hij composities vertolken van Sor, Tarrega, D’Angelo, Brouwer en Dyens.

Connecties . Wat is het verband tussen ‘Josephine’ van Chris Rea en ‘Jimmy’ van Boudewijn de Groot? Antwoord: beide songschrijvers schreven het lied voor hun eigen, pasgeboren nazaatje. Aldus één van die vragen die kan opduiken tijdens een aflevering van de popquiz Connecties. Zaterdag om 15.00 uur is het weer zover en kunnen ‘connecteurs’ zich in café Verderop meten.


1 De Jazzpolitie

Joe Jackson door De Jazzpolitie . ‘Is she really going out with him?‘, is één van die deuntjes die tijdens het afwassen zomaar de kop opsteekt en dan eindeloos terugkomt. De hit van Joe Jackson mag dan soms tot vervelens toe massaal zijn nagezongen op feestjes of in de disco, ook bij menig muzikant heeft hij de nodige geluidssporen achtergelaten. Voor de leden van De Jazzpolitie is Jackson een idool. In café Verderop zullen zij vanavond hun doorgaans Nederlandstalig repertoire even laten rusten en zich werpen op de songs van Jackson.

Het nomadisch paviljoen . Naam van een architectonische installatie die naast klassieke bouwmaterialen bestaat uit tekst, elektronica en zintuiglijke ervaringen, zoals geur en geluid. Voorafgaand aan de realisatie in het Atrium van het Haagse stadhuis in 1998 organiseert Theater Zeebelt ter introductie een aantal lezingen. Eric Vreedenburg bijt de spits af met ‘Achter de spiegel van het virtuele’. Hij belicht twee opvattingen over architectuur aan de hand van een vergelijking tussen de villa van de schrijver Malapart in Capri en het stadhuis van Richard Meier aan het Spui. Na hem houdt Dorothea Franck de voordracht ‘Het vaste en het vloeibare, een post-structuralistische visie op taal en het ontwerp van een ecologie van de taal’.

Schilderachtig in 1 woord . Reeds eerder te zien geweest en nu wegens succes opnieuw op de planken. Ditmaal in Theater de Veste. Met snelle rolwisselingen vertolken Piet van der Pas en Auke Herrema het leven van de Belgische schilder James Ensor (1860-1949), vooral bekend van zijn macabere carnavalsoptochten. Jan van der Mast won er vorig jaar een schrijfwedstrijd mee. ,,Spitse en spirituele dialogen”, schreef de jury. ,,De dubbele bodems in zowel taalgebruik als situaties maken het stuk ook voor een volwassen publiekinteressant.”

Tati-marathon . Een dag lang visuele grappenmakerij van de Franse regisseur Jacques Tati (1908-1982). Veel films heeft hij niet op zijn naam staan, maar zijn kleine oeuvre staat als een huis. In de rol van monsieur Hulot stuntelt de voormalige mime-speler door de moderne samenleving enigszins vergelijkbaar met de grote komieken van de zwijgende film in de jaren twintig. Lantaren/Venster zal alle films van hem vertonen. Naast ‘Jour de fête’, ‘Les vacances de monsieur Hulot’, ‘Playtime’ en ‘Mon oncle’, waarvoor hij in 1958 een Oscar ontving, ook een aantal minder bekende, zoals ‘Parade’ en de korte film ‘Cours du Soir’. Speciale vermelding verdient ‘Traffic’ uit 1971 waarin hij per auto van Parijs naar de auto-Rai in Amsterdam toert. Een absurde road-movie avant la lettre. Aan het eind van de middag zal Wilfried de Jong diverse gasten hun zegje laten doen over deze eigenzinnige perfectionist.


2 Hoge ladenkast van Rudy van Geele

Tête à Tête . In OntwerpToonZaal OTZ aan de Buitenwatersloot 15 een tentoonstelling met vrij werk van de Braziliaanse Rosa Bruinjé en toegepaste kunst van de Belg Rudy Van Geele. De doeken van Bruinjé tonen voornamelijk mensen. Haar stijl draagt nadrukkelijk de afdruk van de Braziliaanse samenleving waarin een veelkleurige vrolijkheid hand in hand gaat met de uitzichtloze armoede in de favela’s. Een wereld die zij als hulpverlener ten voeten uit kent. Rudy Van Geele maakt meubels, vooral van metaal, liefst ijzer maar soms van koper en brons. Zijn vormgeving heeft trekken van de stijl van Dali. Hij maakt vazen, pronktafels, boekenrekken en allerhande andere meubelstukken die opvallen door een kostbare allure. Ieder object moet een juweel zijn, is zijn motto.

,

Internationale Gitaarserie Delft . Een serie van vijf gitaarconcerten in de Lutherse Kerk door een aantal prominente solisten, duo’s en één kwartet afkomstig uit binnen- en buitenland. Het openingsconcert is van Napolitaan Aniello Desiderio die, hoewel hij al 24 levensjaren achter de rug heeft, door recensenten wordt beschouwd als een wonderkind. Smartlappen hoeven we van hem niet te verwachten, wel zal hij composities vertolken van Sor, Tarrega, D’Angelo, Brouwer en Dyens.

Connecties . Wat is het verband tussen ‘Josephine’ van Chris Rea en ‘Jimmy’ van Boudewijn de Groot? Antwoord: beide songschrijvers schreven het lied voor hun eigen, pasgeboren nazaatje. Aldus één van die vragen die kan opduiken tijdens een aflevering van de popquiz Connecties. Zaterdag om 15.00 uur is het weer zover en kunnen ‘connecteurs’ zich in café Verderop meten.


1 De Jazzpolitie

Joe Jackson door De Jazzpolitie . ‘Is she really going out with him?‘, is één van die deuntjes die tijdens het afwassen zomaar de kop opsteekt en dan eindeloos terugkomt. De hit van Joe Jackson mag dan soms tot vervelens toe massaal zijn nagezongen op feestjes of in de disco, ook bij menig muzikant heeft hij de nodige geluidssporen achtergelaten. Voor de leden van De Jazzpolitie is Jackson een idool. In café Verderop zullen zij vanavond hun doorgaans Nederlandstalig repertoire even laten rusten en zich werpen op de songs van Jackson.

Het nomadisch paviljoen . Naam van een architectonische installatie die naast klassieke bouwmaterialen bestaat uit tekst, elektronica en zintuiglijke ervaringen, zoals geur en geluid. Voorafgaand aan de realisatie in het Atrium van het Haagse stadhuis in 1998 organiseert Theater Zeebelt ter introductie een aantal lezingen. Eric Vreedenburg bijt de spits af met ‘Achter de spiegel van het virtuele’. Hij belicht twee opvattingen over architectuur aan de hand van een vergelijking tussen de villa van de schrijver Malapart in Capri en het stadhuis van Richard Meier aan het Spui. Na hem houdt Dorothea Franck de voordracht ‘Het vaste en het vloeibare, een post-structuralistische visie op taal en het ontwerp van een ecologie van de taal’.

Schilderachtig in 1 woord . Reeds eerder te zien geweest en nu wegens succes opnieuw op de planken. Ditmaal in Theater de Veste. Met snelle rolwisselingen vertolken Piet van der Pas en Auke Herrema het leven van de Belgische schilder James Ensor (1860-1949), vooral bekend van zijn macabere carnavalsoptochten. Jan van der Mast won er vorig jaar een schrijfwedstrijd mee. ,,Spitse en spirituele dialogen”, schreef de jury. ,,De dubbele bodems in zowel taalgebruik als situaties maken het stuk ook voor een volwassen publiekinteressant.”

Tati-marathon . Een dag lang visuele grappenmakerij van de Franse regisseur Jacques Tati (1908-1982). Veel films heeft hij niet op zijn naam staan, maar zijn kleine oeuvre staat als een huis. In de rol van monsieur Hulot stuntelt de voormalige mime-speler door de moderne samenleving enigszins vergelijkbaar met de grote komieken van de zwijgende film in de jaren twintig. Lantaren/Venster zal alle films van hem vertonen. Naast ‘Jour de fête’, ‘Les vacances de monsieur Hulot’, ‘Playtime’ en ‘Mon oncle’, waarvoor hij in 1958 een Oscar ontving, ook een aantal minder bekende, zoals ‘Parade’ en de korte film ‘Cours du Soir’. Speciale vermelding verdient ‘Traffic’ uit 1971 waarin hij per auto van Parijs naar de auto-Rai in Amsterdam toert. Een absurde road-movie avant la lettre. Aan het eind van de middag zal Wilfried de Jong diverse gasten hun zegje laten doen over deze eigenzinnige perfectionist.


2 Hoge ladenkast van Rudy van Geele

Tête à Tête . In OntwerpToonZaal OTZ aan de Buitenwatersloot 15 een tentoonstelling met vrij werk van de Braziliaanse Rosa Bruinjé en toegepaste kunst van de Belg Rudy Van Geele. De doeken van Bruinjé tonen voornamelijk mensen. Haar stijl draagt nadrukkelijk de afdruk van de Braziliaanse samenleving waarin een veelkleurige vrolijkheid hand in hand gaat met de uitzichtloze armoede in de favela’s. Een wereld die zij als hulpverlener ten voeten uit kent. Rudy Van Geele maakt meubels, vooral van metaal, liefst ijzer maar soms van koper en brons. Zijn vormgeving heeft trekken van de stijl van Dali. Hij maakt vazen, pronktafels, boekenrekken en allerhande andere meubelstukken die opvallen door een kostbare allure. Ieder object moet een juweel zijn, is zijn motto.

Internationale Gitaarserie Delft . Een serie van vijf gitaarconcerten in de Lutherse Kerk door een aantal prominente solisten, duo’s en één kwartet afkomstig uit binnen- en buitenland. Het openingsconcert is van Napolitaan Aniello Desiderio die, hoewel hij al 24 levensjaren achter de rug heeft, door recensenten wordt beschouwd als een wonderkind. Smartlappen hoeven we van hem niet te verwachten, wel zal hij composities vertolken van Sor, Tarrega, D’Angelo, Brouwer en Dyens.

Connecties . Wat is het verband tussen ‘Josephine’ van Chris Rea en ‘Jimmy’ van Boudewijn de Groot? Antwoord: beide songschrijvers schreven het lied voor hun eigen, pasgeboren nazaatje. Aldus één van die vragen die kan opduiken tijdens een aflevering van de popquiz Connecties. Zaterdag om 15.00 uur is het weer zover en kunnen ‘connecteurs’ zich in café Verderop meten.


1 De Jazzpolitie

Joe Jackson door De Jazzpolitie . ‘Is she really going out with him?‘, is één van die deuntjes die tijdens het afwassen zomaar de kop opsteekt en dan eindeloos terugkomt. De hit van Joe Jackson mag dan soms tot vervelens toe massaal zijn nagezongen op feestjes of in de disco, ook bij menig muzikant heeft hij de nodige geluidssporen achtergelaten. Voor de leden van De Jazzpolitie is Jackson een idool. In café Verderop zullen zij vanavond hun doorgaans Nederlandstalig repertoire even laten rusten en zich werpen op de songs van Jackson.

Het nomadisch paviljoen . Naam van een architectonische installatie die naast klassieke bouwmaterialen bestaat uit tekst, elektronica en zintuiglijke ervaringen, zoals geur en geluid. Voorafgaand aan de realisatie in het Atrium van het Haagse stadhuis in 1998 organiseert Theater Zeebelt ter introductie een aantal lezingen. Eric Vreedenburg bijt de spits af met ‘Achter de spiegel van het virtuele’. Hij belicht twee opvattingen over architectuur aan de hand van een vergelijking tussen de villa van de schrijver Malapart in Capri en het stadhuis van Richard Meier aan het Spui. Na hem houdt Dorothea Franck de voordracht ‘Het vaste en het vloeibare, een post-structuralistische visie op taal en het ontwerp van een ecologie van de taal’.

Schilderachtig in 1 woord . Reeds eerder te zien geweest en nu wegens succes opnieuw op de planken. Ditmaal in Theater de Veste. Met snelle rolwisselingen vertolken Piet van der Pas en Auke Herrema het leven van de Belgische schilder James Ensor (1860-1949), vooral bekend van zijn macabere carnavalsoptochten. Jan van der Mast won er vorig jaar een schrijfwedstrijd mee. ,,Spitse en spirituele dialogen”, schreef de jury. ,,De dubbele bodems in zowel taalgebruik als situaties maken het stuk ook voor een volwassen publiekinteressant.”

Tati-marathon . Een dag lang visuele grappenmakerij van de Franse regisseur Jacques Tati (1908-1982). Veel films heeft hij niet op zijn naam staan, maar zijn kleine oeuvre staat als een huis. In de rol van monsieur Hulot stuntelt de voormalige mime-speler door de moderne samenleving enigszins vergelijkbaar met de grote komieken van de zwijgende film in de jaren twintig. Lantaren/Venster zal alle films van hem vertonen. Naast ‘Jour de fête’, ‘Les vacances de monsieur Hulot’, ‘Playtime’ en ‘Mon oncle’, waarvoor hij in 1958 een Oscar ontving, ook een aantal minder bekende, zoals ‘Parade’ en de korte film ‘Cours du Soir’. Speciale vermelding verdient ‘Traffic’ uit 1971 waarin hij per auto van Parijs naar de auto-Rai in Amsterdam toert. Een absurde road-movie avant la lettre. Aan het eind van de middag zal Wilfried de Jong diverse gasten hun zegje laten doen over deze eigenzinnige perfectionist.


2 Hoge ladenkast van Rudy van Geele

Tête à Tête . In OntwerpToonZaal OTZ aan de Buitenwatersloot 15 een tentoonstelling met vrij werk van de Braziliaanse Rosa Bruinjé en toegepaste kunst van de Belg Rudy Van Geele. De doeken van Bruinjé tonen voornamelijk mensen. Haar stijl draagt nadrukkelijk de afdruk van de Braziliaanse samenleving waarin een veelkleurige vrolijkheid hand in hand gaat met de uitzichtloze armoede in de favela’s. Een wereld die zij als hulpverlener ten voeten uit kent. Rudy Van Geele maakt meubels, vooral van metaal, liefst ijzer maar soms van koper en brons. Zijn vormgeving heeft trekken van de stijl van Dali. Hij maakt vazen, pronktafels, boekenrekken en allerhande andere meubelstukken die opvallen door een kostbare allure. Ieder object moet een juweel zijn, is zijn motto.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.