Uit de Kunst

Het verjaardagsfeest.De muzikale cabaretgroep Crème Fraîche won in 1992 het Groninger Studentenfestival.

Boem_boem_boem.

Avantgardistische kunststromingen aan het begin van de eeuw wilden niet alleen de kunst verder brengen, maar ook het leven veranderen. Daartoe moest allereerst de burgerlijke moraal worden geslecht. Om dit te bereiken predikten de futuristen onder aanvoering van Marinetti een verheerlijking van snelheid en technologie, en een afkeer van rationaliteit en parlementarisme. Ook de dadaïsten keerden zich tegen de rationaliteit van de moderne cultuur. De dadaïstische manifestaties – een mengeling van provocerende grappen, simultane declamaties, poëzie, tentoonstellingen, vreemde muziek en scheldkannonades – waren boven alles een uitdrukking van het failliet van het vooruitgangsgeloof. Dr. Hestia Bavelaar zal di. 16 mrt. om 20.00 uur in Cultureel Centrum Mekelweg 10 onder de titel ‘Boem boem boem, laat de musea onderlopen’ een lezing geven over het futurisme en het dadaïsme. Hestia Bavelaar doceert kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zij promoveerde in 1997 op ‘De Kroniek van Kunst en Kultuur (1935-1965)’.
Woonhuis Sonneveld.

Het Woonhuis Sonneveld, gelegen naast het Nederlands Architectuurinstituut (NAi), wordt gerestaureerd en ingericht als museumwoning van het NAi. Deze villa is tussen 1929-1933 gebouwd naar een ontwerp van het architectenbureau Brinkman en Van der Vlught, die ook tekenden voor de Van Nelle Fabriek en het Feyenoordstadion. De villa is een schoolvoorbeeld van het Nieuwe Bouwen, dus gebouwd volgens de uitgangspunten licht, lucht en ruimte. Het unieke van Woonhuis Sonneveld is dat veel van de oorspronkelijke aankleding en detaillering bewaard is gebleven: van lichtarmaturen, klokken en kapstokken tot ingebouwde kasten, turkooise badkamertegels en een massagedouche. De villa is vanaf begin 2001 voor het publiekgeopend.

Het verjaardagsfeest.

De muzikale cabaretgroep Crème Fraîche won in 1992 het Groninger Studentenfestival. Sindsdien maakte de groep de voorstellingen ‘Sec’ en ‘A la minute’. Met de derde show ‘Crème Passionnel’ staat Crème Fraîche do. 11 mrt. om 20.15 uur in Theater de Veste. Als laatste in de serie vocaal van dit theaterseizoen komt Lydia van Dam vr. 12 mrt. om 20.30 uur naar Delft. In dit concert geeft Van Dam, die studeerde aan het Hilversums Conservatorium, een interpretatie van songs van Joni Mitchell, die haar sporen zowel in de pop als de jazz verdiende. Een dag later, za. 13 mrt. om 20.15 uur, voert Theater van het Oosten in de regie van Jeroen van den Berg ‘Het Verjaardagsfeest’ van Harold Pinter op. In dit beroemde stuk krijgt een hotelgast onverwacht bezoek van twee mannen die een feestje voor hem willen bouwen. Voorafgaand aan deze absurde komedie geeft dramaturg Leo zum Vörde sive Vörding een inleiding op het stuk, dat voor de bezoekers van de voorstelling gratis is bij te wonen. De Cubaanse pianiste Rosario Andino geeft zo. 14 mrt. om 11.30 uur een concert met werk van Chopin, Beethoven, Liszt, Robredo, Kawanagh en Luduona.
Boem_boem_boem.

Woonhuis Sonneveld.