Uit de kunst

Studium Generale . Een beetje architect bouwt duurzaam. Een beetje universiteit heeft tegenwoordig ook al ‘duurzaam’ in het vaandel staan. Nog even en de kapper gaat adverteren dat hij duurzaam knipt. Als hij de klant vervolgens een pruik aanmeet, heeft hij inderdaad niks teveel beloofd – maar een gewiekste invulling is het wel. Met ‘duurzaam’ kun je in dit tijdsgewricht scoren, want het ruikt naar milieuvriendelijk. Tien jaar geleden werd het begrip voor het eerst geïntroduceerd in het Brundtland-rapport, als panacee tegen de verdeeldheid over de aanpak van milieuproblemen. Sindsdien wordt het te pas en te onpas gebruikt. In de Studium Generale-reeks ‘Leven in een technotoop’ zullen di. 10 mrt. om 20.00 uur in Cultureel Centrum Mekelweg 10 twee vooraanstaande debaters hun licht laten schijnen over het begrip duurzaamheid, te weten: Lucas Reijnders, hoogleraar milieukunde aan de UvA en mede-oprichter van de stichting Natuur en Milieu, en Michiel Korthals, hoogleraar filosofie van de landbouwwetenschappen in Wageningen.

Naar Los Angeles . Zoals de drie zusters in het gelijknamige toneelstuk van Tsjechov smachten naar een leven in Moskou, zo verlangen de drie vrouwen die tussen ma. 9 en zo. 15 mrt. aan tafel schuiven bij VoldersVier ernaar om naar Los Angeles te gaan. De Delftse Komedie presenteert een bijzonder theaterstuk op locatie, namelijk in een echt restaurant. De drie dames die de hoofdrol vervullen – Pauline van Soldt, Kim van der Kraan en Sandra van Adrichem – zijn gevangen in een web van dromen en illusies. Eén hunner kan elk moment met een zak geld binnenkomen, zodat hun levensvervulling binnen handbereik komt. Wie tijdens devoorstelling een dagschotel wil nuttigen kan wo. in het restaurant terecht, een 3-gangenmenu staat do. t/m zo. op het programma, en wie zelf al een goedkoop prutje in elkaar heeft geflanst gaat ma. en di. Reserveren: 015-2840261/2126547

Sterrenstof . Hoe zou Albert Einstein hebben gereageerd als hij Marilyn Monroe zou hebben ontmoet? Veel mannen zijn bang voor mooie vrouwen, dus waarschijnlijk had hij wat onverstaanbaars over relativiteit gestameld. Veel had dat niet uitgemaakt, want begrepen had ze het toch niet. Verder zouden ze hooguit wat beleefdheden hebben uitgewisseld, zoals sterren meestal doen als ze in elkaars gloed verkeren. Hetzelfde geldt wellicht voor honkballer Joe DiMaggio en communistenvreter Joe McCarthy. In ‘Sterrenstof’ heeft de Engelse schrijver Terry Johnson deze vier illustere lieden samengebracht in een hotelkamer. Anders dan de verwachting, voeren ze filosofisch getinte gesprekken over hun idealen en hun beeld van de werkelijkheid. Onder leiding van regisseur Kim Zeegers staat het toneelstuk vanaf wo. 4 mrt. in Theater aan het Spui in Den Haag. Reserveren: 070-3465272.

Theater de Veste . Nu Mini & Maxi een maand lang in Delft hun nieuwste programma hebben beproefd, en daarmee redelijk veel succes oogsten, is het weer tijd voor iets anders. Erg actueel klinkt ‘Schiphol’, het tweede cabaretprogramma van Jetty Mathurin (do. 5 mrt. 20.15 uur), hoewel de schijn hier enigszins bedriegt. Het gaat namelijk over het wedervaren van een Surinaamse ’taante’ die regelmatig heen en weer vliegt tussen Paramaribo en Amsterdam. ‘Al mijn zonen’ is de titel van een toneelstuk van Arthur Miller, beter bekend van ‘De dood van de handelsreiziger’ of zijn huwelijk met Marilyn Monroe. Het stuk, dat vr. 6 mrt. 20.15 uur wordt opgevoerd door Theater van het Oosten, gaat over een fabrikant die tijdens de Tweede Wereldoorlog defecte vliegtuigonderdelen heeft geleverd, waardoor enkele piloten omkomen. Hij wordt vrijgesproken, maar daarmee is de kous natuurlijk niet af. Liefhebbers van dans komen za. 7 mrt. om 20.15 uur aan hun trekken bij ‘Vijzel’ van Conny Janssen Danst… Bijzonder aan deze productie is dat acht dansers samenwerken met acht cellisten van het Cello Octet Conjunto Iberico. Er wordt gedanst op stukken van moderne componisten als Boulez en Xenakis.