Uit de kunst

Theater de Veste . William Hurt sleepte voor zijn hoofdrol in de film ‘Kiss of Spiderwoman’ (1985) van Hector Babenco een Oscar in de wacht. De schrijver Manuel Puig baseerde het filmscenario op zijn eigen roman en schreef ook een toneelbewerking die jarenlang met groot succes op Broadway speelde. Het Zuidelijk Toneel komt vanavond, do. 19 mrt. om 20.15 uur, met de Nederlandse versie in Theater de Veste. Het gaat over twee mannen die bij elkaar in de cel zitten in een Zuid-Amerikaanse gevangenis. Ze zijn totaal verschillend, maar groeien langzaam naar elkaar toe. Acteur Steven van Watermeulen geeft voorafgaand aan de opvoering om 19.15 uur een inleiding op het stuk. In Filmhuis Lumen draait de film van Hector Babenco, aanstaande ma. 23 mrt. om 19.45 uur.

Er staat deze week meer interessants op stapel in Theater de Veste. In de serie zondagochtendconcerten maken zo. 22 mrt. om 11.30 uur Vera Beths (viool), Anner bijlsma (cello) en Stanley Hoogland (piano) hun opwachting, stuk voor stuk musici van internationale faam. Op het programma staat Sonate nr. 1 in D opus 12 nr. 1 voor viool en piano, Sonate nr. 4 in C opus 102 nr. 1 voor cello en piano en na de pauze het Pianotrio nr. 1 in d opus 49. Van een ander kaliber is ‘David Copperfield’ van Charles Dickens, di. 24 mrt. om 20.15 uur door het Engelse gezelschap Guildhall. Deze visuele voorstelling is ook geschikt voor mensen die het Engels niet zo goed machtig zijn. De dag erna, wo. 25 mrt. om 20.30 staat tot slot Marcel Verreck in Theater de Veste met zijn cabaretprogramma ‘Een Wondermiddel’.

Studium Generale . Goed kunnen debatteren en discussiëren is een vak apart. Terwijl er vroeger veel aandacht aan werd besteed, is het tegenwoordig uit elk curriculum verdwenen. Studium Generale heeftdit jaar drie workshops georganiseerd waarin de deelnemers hun mondelinge vaardigheden kunnen verbeteren. Na de workshop dialectica, die in het najaar plaatsvond, start do. 19 mrt. om 20.30 uur in Cultureel Centrum de workshop Sofistisch Twistgesprek, onder leiding van mr.drs. Peter van der Geer. In diverse discussierondes wordt er geoefend in overtuigingskracht, argumentatie, presentatie en retorica. Inlichtingen: 015-2785235.

De reeks ‘Leven in een technotoop’ wordt di. 24 mrt. om 20.00 uur vervolgd met een lezing van de Belgische wetenschapper dr. Marc van den Bossche. Onder de titel ‘Het milieu kan ook poëtisch zijn’ zal hij kritiek leveren op de technische rede. Dat slaat op onze classificerende, ordende, rationele manier van denken. Van den Bossche zal aan de hand van het werk van Heidegger, Ellul en Rorty het concept van de technische rede schetsen en een andere vorm van denken formuleren voor de omgang met het milieu.

Muziektechnologie . Terwijl de weinige pioniers van de elektronische popmuziek weer in de belangstelling staan (zoals daar zijn Cluster en Silver Apples) en niet alles meer wat elektronisch klinkt aan Brian Eno wordt toegeschreven (niets dan goeds, hoor), organiseert Cultureel Centrum Mekelweg 10 dinsdag 24 maart (gratis) workshops over en concerten van experimentele elektronische muziek. Studenten muziektechnologie van de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten brengen eigen composities ten gehore; composities voor automatische piano’s, interactieve composities (lunchconcert 12.45 uur), werken voor tape-solo en composities voor instrumenten en tape. Er is een workshop over heden en verleden van de elektronische muziek (14.00-15.15 uur) en eentje over MAX (grafische programmeren en muziek) van 15.30 tot 16.45 uur. Om 20.15 uur begint het avondconcert. Reserveren, tel. 2783988

Aldo & Hannie van Eyck . Deze maand is het precies tachtig jaar geleden dat het echtpaar Van Eyck werd geboren. Genoeg reden dus om één van de meest invloedrijke na-oorlogse architecten van Nederland te eren met een tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Aldo van Eyck kreeg zijn opleiding aan de Technische Hogeschool in Zürich. Daar ontmoette hij ook zijn vrouw Hannie, die later steeds meer bij zijn werk betrokken werd. Zijn bekendste gebouw is het Burgerweeshuis (1955-60) in Amsterdam. Verder maakte hij naam als geëngageerd lid van de CIAM en als één van de oprichters van Team X. Van 1966 tot 1976 was hij buitengewoon hoogleraar in Delft. Tot op hoge leeftijd is Van Eyck betrokken bij architectuur en stedenbouw. Op de expositie in het NAi wordt vooral werk van hem getoond uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Er is onder meer een selectie te zien van de 730 Amsterdamse speelplaatsen die hij maakte. Verder volkswoningbouw in Lima (Peru), het Sonsbeekpaviljoen in Arnhem, het Hubertushuis in Amsterdam, de Molukse kerk in Deventer en de recente nieuwbouw voor de Algemene Rekenkamer in Den Haag. De ontwerpen worden afgewisseld met teksten en foto’s die Aldo en Hannie van Eyck op hun vele reizen hebben gemaakt.