Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Uit de kunst

Aldo & Hannie van Eyck . Deze maand is het precies tachtig jaar geleden dat het echtpaar Van Eyck werd geboren.

Genoeg reden dus om één van de meest invloedrijke na-oorlogse architecten van Nederland te eren met een tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Aldo van Eyck kreeg zijn opleiding aan de Technische Hogeschool in Zürich. Daar ontmoette hij ook zijn vrouw Hannie, die later steeds meer bij zijn werk betrokken werd. Zijn bekendste gebouw is het Burgerweeshuis (1955-60) in Amsterdam. Verder maakte hij naam als geëngageerd lid van de CIAM en als één van de oprichters van Team X. Van 1966 tot 1976 was hij buitengewoon hoogleraar in Delft. Tot op hoge leeftijd is Van Eyck betrokken bij architectuur en stedenbouw. Op de expositie in het NAi wordt vooral werk van hem getoond uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Er is onder meer een selectie te zien van de 730 Amsterdamse speelplaatsen die hij maakte. Verder volkswoningbouw in Lima (Peru), het Sonsbeekpaviljoen in Arnhem, het Hubertushuis in Amsterdam, de Molukse kerk in Deventer en de recente nieuwbouw voor de Algemene Rekenkamer in Den Haag. De ontwerpen worden afgewisseld met teksten en foto’s die Aldo en Hannie van Eyck op hun vele reizen hebben gemaakt.

Theater de Veste . William Hurt sleepte voor zijn hoofdrol in de film ‘Kiss of Spiderwoman’ (1985) van Hector Babenco een Oscar in de wacht. De schrijver Manuel Puig baseerde het filmscenario op zijn eigen roman en schreef ook een toneelbewerking die jarenlang met groot succes op Broadway speelde. Het Zuidelijk Toneel komt vanavond, do. 19 mrt. om 20.15 uur, met de Nederlandse versie in Theater de Veste. Het gaat over twee mannen die bij elkaar in de cel zitten in een Zuid-Amerikaanse gevangenis. Ze zijn totaal verschillend, maar groeien langzaam naar elkaar toe. Acteur Steven van Watermeulen geeft voorafgaand aan de opvoering om 19.15 uur een inleiding op het stuk. In Filmhuis Lumen draait de film van Hector Babenco, aanstaande ma. 23 mrt. om 19.45 uur.

Er staat deze week meer interessants op stapel in Theater de Veste. In de serie zondagochtendconcerten maken zo. 22 mrt. om 11.30 uur Vera Beths (viool), Anner bijlsma (cello) en Stanley Hoogland (piano) hun opwachting, stuk voor stuk musici van internationale faam. Op het programma staat Sonate nr. 1 in D opus 12 nr. 1 voor viool en piano, Sonate nr. 4 in C opus 102 nr. 1 voor cello en piano en na de pauze het Pianotrio nr. 1 in d opus 49. Van een ander kaliber is ‘David Copperfield’ van Charles Dickens, di. 24 mrt. om 20.15 uur door het Engelse gezelschap Guildhall. Deze visuele voorstelling is ook geschikt voor mensen die het Engels niet zo goed machtig zijn. De dag erna, wo. 25 mrt. om 20.30 staat tot slot Marcel Verreck in Theater de Veste met zijn cabaretprogramma ‘Een Wondermiddel’.

Studium Generale . Goed kunnen debatteren en discussiëren is een vak apart. Terwijl er vroeger veel aandacht aan werd besteed, is het tegenwoordig uit elk curriculum verdwenen. Studium Generale heeftdit jaar drie workshops georganiseerd waarin de deelnemers hun mondelinge vaardigheden kunnen verbeteren. Na de workshop dialectica, die in het najaar plaatsvond, start do. 19 mrt. om 20.30 uur in Cultureel Centrum de workshop Sofistisch Twistgesprek, onder leiding van mr.drs. Peter van der Geer. In diverse discussierondes wordt er geoefend in overtuigingskracht, argumentatie, presentatie en retorica. Inlichtingen: 015-2785235.

De reeks ‘Leven in een technotoop’ wordt di. 24 mrt. om 20.00 uur vervolgd met een lezing van de Belgische wetenschapper dr. Marc van den Bossche. Onder de titel ‘Het milieu kan ook poëtisch zijn’ zal hij kritiek leveren op de technische rede. Dat slaat op onze classificerende, ordende, rationele manier van denken. Van den Bossche zal aan de hand van het werk van Heidegger, Ellul en Rorty het concept van de technische rede schetsen en een andere vorm van denken formuleren voor de omgang met het milieu.

Muziektechnologie . Terwijl de weinige pioniers van de elektronische popmuziek weer in de belangstelling staan (zoals daar zijn Cluster en Silver Apples) en niet alles meer wat elektronisch klinkt aan Brian Eno wordt toegeschreven (niets dan goeds, hoor), organiseert Cultureel Centrum Mekelweg 10 dinsdag 24 maart (gratis) workshops over en concerten van experimentele elektronische muziek. Studenten muziektechnologie van de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten brengen eigen composities ten gehore; composities voor automatische piano’s, interactieve composities (lunchconcert 12.45 uur), werken voor tape-solo en composities voor instrumenten en tape. Er is een workshop over heden en verleden van de elektronische muziek (14.00-15.15 uur) en eentje over MAX (grafische programmeren en muziek) van 15.30 tot 16.45 uur. Om 20.15 uur begint het avondconcert. Reserveren, tel. 2783988

Aldo & Hannie van Eyck . Deze maand is het precies tachtig jaar geleden dat het echtpaar Van Eyck werd geboren. Genoeg reden dus om één van de meest invloedrijke na-oorlogse architecten van Nederland te eren met een tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Aldo van Eyck kreeg zijn opleiding aan de Technische Hogeschool in Zürich. Daar ontmoette hij ook zijn vrouw Hannie, die later steeds meer bij zijn werk betrokken werd. Zijn bekendste gebouw is het Burgerweeshuis (1955-60) in Amsterdam. Verder maakte hij naam als geëngageerd lid van de CIAM en als één van de oprichters van Team X. Van 1966 tot 1976 was hij buitengewoon hoogleraar in Delft. Tot op hoge leeftijd is Van Eyck betrokken bij architectuur en stedenbouw. Op de expositie in het NAi wordt vooral werk van hem getoond uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Er is onder meer een selectie te zien van de 730 Amsterdamse speelplaatsen die hij maakte. Verder volkswoningbouw in Lima (Peru), het Sonsbeekpaviljoen in Arnhem, het Hubertushuis in Amsterdam, de Molukse kerk in Deventer en de recente nieuwbouw voor de Algemene Rekenkamer in Den Haag. De ontwerpen worden afgewisseld met teksten en foto’s die Aldo en Hannie van Eyck op hun vele reizen hebben gemaakt.

Theater de Veste . William Hurt sleepte voor zijn hoofdrol in de film ‘Kiss of Spiderwoman’ (1985) van Hector Babenco een Oscar in de wacht. De schrijver Manuel Puig baseerde het filmscenario op zijn eigen roman en schreef ook een toneelbewerking die jarenlang met groot succes op Broadway speelde. Het Zuidelijk Toneel komt vanavond, do. 19 mrt. om 20.15 uur, met de Nederlandse versie in Theater de Veste. Het gaat over twee mannen die bij elkaar in de cel zitten in een Zuid-Amerikaanse gevangenis. Ze zijn totaal verschillend, maar groeien langzaam naar elkaar toe. Acteur Steven van Watermeulen geeft voorafgaand aan de opvoering om 19.15 uur een inleiding op het stuk. In Filmhuis Lumen draait de film van Hector Babenco, aanstaande ma. 23 mrt. om 19.45 uur.

Er staat deze week meer interessants op stapel in Theater de Veste. In de serie zondagochtendconcerten maken zo. 22 mrt. om 11.30 uur Vera Beths (viool), Anner bijlsma (cello) en Stanley Hoogland (piano) hun opwachting, stuk voor stuk musici van internationale faam. Op het programma staat Sonate nr. 1 in D opus 12 nr. 1 voor viool en piano, Sonate nr. 4 in C opus 102 nr. 1 voor cello en piano en na de pauze het Pianotrio nr. 1 in d opus 49. Van een ander kaliber is ‘David Copperfield’ van Charles Dickens, di. 24 mrt. om 20.15 uur door het Engelse gezelschap Guildhall. Deze visuele voorstelling is ook geschikt voor mensen die het Engels niet zo goed machtig zijn. De dag erna, wo. 25 mrt. om 20.30 staat tot slot Marcel Verreck in Theater de Veste met zijn cabaretprogramma ‘Een Wondermiddel’.

Studium Generale . Goed kunnen debatteren en discussiëren is een vak apart. Terwijl er vroeger veel aandacht aan werd besteed, is het tegenwoordig uit elk curriculum verdwenen. Studium Generale heeftdit jaar drie workshops georganiseerd waarin de deelnemers hun mondelinge vaardigheden kunnen verbeteren. Na de workshop dialectica, die in het najaar plaatsvond, start do. 19 mrt. om 20.30 uur in Cultureel Centrum de workshop Sofistisch Twistgesprek, onder leiding van mr.drs. Peter van der Geer. In diverse discussierondes wordt er geoefend in overtuigingskracht, argumentatie, presentatie en retorica. Inlichtingen: 015-2785235.

De reeks ‘Leven in een technotoop’ wordt di. 24 mrt. om 20.00 uur vervolgd met een lezing van de Belgische wetenschapper dr. Marc van den Bossche. Onder de titel ‘Het milieu kan ook poëtisch zijn’ zal hij kritiek leveren op de technische rede. Dat slaat op onze classificerende, ordende, rationele manier van denken. Van den Bossche zal aan de hand van het werk van Heidegger, Ellul en Rorty het concept van de technische rede schetsen en een andere vorm van denken formuleren voor de omgang met het milieu.

Muziektechnologie . Terwijl de weinige pioniers van de elektronische popmuziek weer in de belangstelling staan (zoals daar zijn Cluster en Silver Apples) en niet alles meer wat elektronisch klinkt aan Brian Eno wordt toegeschreven (niets dan goeds, hoor), organiseert Cultureel Centrum Mekelweg 10 dinsdag 24 maart (gratis) workshops over en concerten van experimentele elektronische muziek. Studenten muziektechnologie van de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten brengen eigen composities ten gehore; composities voor automatische piano’s, interactieve composities (lunchconcert 12.45 uur), werken voor tape-solo en composities voor instrumenten en tape. Er is een workshop over heden en verleden van de elektronische muziek (14.00-15.15 uur) en eentje over MAX (grafische programmeren en muziek) van 15.30 tot 16.45 uur. Om 20.15 uur begint het avondconcert. Reserveren, tel. 2783988

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.