Uit de kunst

Beide voorstellingen zijn uitverkocht.

Dat is niet het geval bij ‘Ik heb het met ‘m gedaan’ van Kevin Elyot. De opvoering van dit stuk door het Noord Nederlands Toneel is gebaseerd op een vertaling van Gerardjan Rijnders. Het speelt zich af in de nieuwe woning van de hoofdrolspeler. Ter inwijding daarvan nodigt hij een aantal oude studievrienden uit. Gaandeweg blijkt dat één van hen nogal gemakkelijk van bil gaat. Vrijwel alle aanwezigen blijken het met hem gedaan te hebben. De angst voor aids, onbeantwoorde liefdes en niet uitgekomen dromen geven het stuk een tragische ondertoon, waardoor het uitstijgt boven de doorsnee gay-play.

Ronduit tragisch was ook het optreden van Mrs. Einstein vorig jaar op het Eurovisie Songfestival. Om Dublin zo snel mogelijk te vergeten, heeft het damesgezelschap een nieuw liedjesprogramma in elkaar gezet. ‘Mrs. Einstein goes Europe’ komt wo. 8 apr. om 20.15 uur naar Delft. ,,Muziek om naar te kijken”, zegt het persbericht.

Joodse muziek . In de serie ‘Joodse muziek en cultuur’ zal de pianist Christo Lelie aanstaande zo. 5 apr. om 15.00 uur in de Synagoge, Koornmarkt 12, werk vertolken van de Joods-Franse romantische componist Charles-Valentin Alkan (1813-1888). De nadruk ligt op de kortere composities, zoals de Préludes, de Esquisses en enkele stukken uit ‘Pièces dans le style religieux’. Lelie, die onder andere lesgeeft aan de Hogeschool voor Muziek en Theater in Rotterdam, zal ook een kleine voordracht houden over leven en werk van de vrij onbekende Alkan, een tijdgenoot en vriend van Chopin en Liszt.

Boymans . Onlangs is het ontwerp van de uitbreiding van Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam officieel goedgekeurd. Het ontwerp van Paul Robbrecht en Hilde Daem is het resultaat van jarenlange ontwerppraktijk. Kermerkend voor hun ontwerpen is dat het duo de bestaande architectuur als een gegeven erkent en deze met minimale ingrepen van een meerwaarde voorziet. In het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam zijn t/m 17 mei maquettes, tekeningen en collages van het ontwerp te zien.

Tango . De Doelen in Rotterdam organiseert van vr. 3 t/m zo. 5 apr. een tango-weekend. De populaire Argentijnse dansmuziek komt in zeer uiteenlopende bezettingen aan bod. Als de top van de hedendaagse tango-vertolking geldt het Trio Mosalini, Beytelmann en Caratini. Bandonéonvirtuoos Juan José Mosalini, pianist Gustavo Beytelman en contrabassist Patrice Caratini hebben drie opzienbarende cd’s gemaakt: ‘La Bordona’, ‘Imagenes’ en ‘Violento’. Het Rotterdams Philharonisch Orkest is ook van de partij met werk van Stravinsky,Villa-Lobos, Milhaud, Piazzolla, Turina en Ginastera. Verder geven Otra (het tango-orkest van het Rotterdams Conservatorium), het Sexteto Puñal en de Uruguayaanse zangeres Mabel González onder begeleiding van de tango-gitaristen Roberto Lieschke en Herman Ruiz een optreden. Na afloop van de optredens op vr. 3 en za. 4 apr. mag het publiek zelf een danspasje wagen. Info/Reserveringen: 010-2171717.

De Appel . In het Appeltheater in Den Haag zijn afgelopen weken twee nieuwe stukken in première gegaan. Van de toneelschrijver Lars Norén staat ‘De nacht, de moeder van de dag’ op het programma. Een familiedrama over een alcoholische vader, een moeder met zelfmoordneigingen en twee zoons die zich aan dit gelukkige gezin proberen te ontworstelen.

De gastregisseur Jules Terlingen regisseert voor De Appel ‘Shout across the river’ (1978) van Stephen Poliakoff, een politiek geëngageerd theaterauteur. Ook hierin draait het om een familie die radeloos op zoek is naar een stukje houvast in een onherbergzame wereld.

Theater de Veste . Lenette van Dongen staat dit weekend met haar nieuwe cabaretprogramma ‘Jagadamba’ liefst twee keer in Theater de Veste. Beide voorstellingen zijn uitverkocht.