Uit de kunst

Antonioni Retrospectief . Tijdens de oorlog begonnen als assistent van de vorige week overleden regisseur Marcel Carné, werd Michelangelo Antonioni (1912) een gezichtsbepalende cineast van de jaren zestig. Vooral met zijn trilogie ‘L’Avventura’, ‘La Notte’ en L’Eglise’ vertolkte hij het levensgevoel van een nieuwe generatie. Hij had een scherp oog voor de vervreemding tussen mensen en hun onvermogen tot communicatie. Klassiek is de moeizame relatie tussen Marcello Mastroianni en Jeane Moreau in ‘La Notte’. Met het hippe ‘Blow-up’, gedraaid in Swinging London, bereikte hij ook het grote publiek. Veel van zijn films zijn vanaf deze week te zien in het Haags Filmhuis en Lantaren/Venster.

Kijken en Luisteren . ,,Ik wilde een ander expressiemiddel koppelen aan beeldende kunst”, zegt Marianne Smits, ,,omdat ze nooit los staat van andere cultuuruitingen.” De docente aan de Koninklijke Academie in Den Haag gaf tweedejaars de opdracht rond het thema geluid een kijkdoos te ontwerpen. Dat leverde kleine decors op met bijvoorbeeld een ruisende zee op de achtergrond. Vanaf vandaag zijn ze een week lang te bezichtigen en te beluisteren in het Cultureel Centrum. Volgens Smits, tevens verbonden aan faculteit Industrieel Ontwerpen, was het voor de studenten ook een oefening in het bouwen van maquêttes. Maar dat was niet het hoofddoel. ,,Ik wil dat ze verder kijken dan hun neus lang is.”

In Kuipen en Vaten . Vroeger hanteerde elke stad of regio zijn eigen maten en gewichten. Zo was een Dordtse fruitton anders dan een Amsterdamse. Voordat het Metriek Stelsel in 1820 werd ingevoerd, bood dat natuurlijk volop ruimte om te sjoemelen. In het NMI Museum Ijkwezen, dat onderdak heeft in het Techniek Museum, is over het meten en wegen een ‘interactieve’ expositie ingericht. De bezoeker kan er zijn eigen eerlijkheid op de proef stellen.

Turings Nazaten . Studium Generale bestaat een halve eeuw en dat is ongeveer ook de leeftijd van de eerste computer van deBritse wiskundige Alan Turing (1912-1954). Omdat hij zich fanatiek bezig hield met computerschaken, staan in de expo-hal van het Techniek Museum de komende drie weken verschillende generaties schaakcomputers opgesteld. De bezoeker wordt uitgenodigd om het tegen de kunstmatige breinen op te nemen, maar de hobbyisten onder hen moeten dan wel tegen verlies kunnen.

Neil Young . Geen andere band was beter geschikt dan Hallo Venray: een muzikaal eerbetoon brengen aan gitaarhouthakker en songschrijver Neil Young. De echo van deze dinosaurus, en geestelijk vader van de gitaar USA, klinkt op menig Hallo Venray-nummer en anders is het wel de intonatie van zanger Henk Koorn die zijn inspiratiebron verraadt. Een waardige afsluiter van de ‘Marlboro Flashbacks’, vanavond om 22.00 uur in café Verderop. ‘Everybody knows this is Nowhere’.

De Bank . In de openbare ruimte worden de laatste tijd steeds meer zitbanken neergezet. En die hebben niet meer primair de functie om de vermoeide mens bij te laten komen of hem te laten genieten van stads- en natuurschoon. Zo is er over de hele lengte van de brug tegenover het CS in Amsterdam een bank geplaatst om te beletten dat fietsen aan de leuning worden vastgeketend. Elders op het Spui laten de bij nacht verlichte banken zien, dat ze ook worden ingezet als articulatie en verfraaiing van het stadsbeeld. In de hal van faculteit Bouwkunde staan sinds vrijdag ruim tweehonderd maquêttes van banken gemaakt door tweedejaars. ,,Veel studenten hebben alle registers opengetrokken en het is verrassend hoe verschillend de resultaten zijn”, aldus docent ir. Jack Breen. Of ze allemaal comfortabel zitten is de vraag, maar tenslotte had Rietveld daar ook geen boodschap aan.