International Filmfestival Rotterdam . Van 29 januari tot en met 9 februari barst alweer de 26ste editie van het Rotterdamse filmfestival los. Er zijn dit jaar veel veranderingen.
Zo is er in de persoon van Simon Field een nieuwe directeur als opvolger van Emile Fallaux. Met de oplevering van het bioscoopcomplex van Pathé op het Schouwburplein is er tevens een belangrijke, nieuwe festivallocatie. Een groot deel van het filmprogramma wordt namelijk in de zeven zalen van dit complex vertoond. In de Schouwburg ertegenover komen de publieksvoorzieningen als centrale kassa’s, info-balies en horeca.
Het Hiltonhotel blijft de ontmoetingsplaats voor de professionele bezoekers van het festival. Vanaf deze week wordt in Lantaren/Venster ook een aantal festival previews gehouden. Aanstaande maandag om 22.00 uur staat ‘Basquiat’, het speelfilmdebuut van beeldend kunstenaar Julian Schnabel, op het programma. De titels van de overige previews blijven geheim. Studenten krijgen hiervoor korting en betalen slechts vijf gulden. Informatie over het festival is vanaf half januari beschikbaar via de festival-site op Internet (http://www.iffrotterdam.nl). In druk verschijnt het programma op vrijdag 24 januari als bijlage van de Volkskrant.
Jan des Bouvrie . Zelfs Freek kon in zijn bij vlagen briljante oudejaarsconference niet om hem heen. De knuffelbeer van de society-wereld staat met zijn meubelstukken nog tot het eind van de maand in De Kunsthal. Volgens directeur Wim van Krimpen vanwege zijn invloed op het Nederlandse interieur. Zijn troefkaart was de kubusbank waarmee hij eind jaren zestig de huiskamer veroverde. Een andere noviteit was de kleur wit die hij introduceerde toen menigeen zwoer bij de kleur bruin. De bijnaam ‘Jan des Copies’ geniet hij niet geheel ten onrechte, maar ook daar maalt hij niet om. ,,De ultieme perfectie van vorm is volgens mij te vinden in de Porsche”, luidt een uitspraak van hem. ,,Er is geen moment waarop je beeld wordt verstoord als je er omheen loopt. Alles is rond.” Nu constante vernieuwing tot norm is verheven, lijken alle cultuuruitingen voorbestemd om vroeg of laat een plaats in het museum te verwerven. Tip voor Van Krimpen: richt een interactieve eendags-expositie in met de culinaire hoogstandjes van Joop Braakhekke vanwege zijn invloed op de Nederlandse keuken.
Engelse literatuurverfilmingen . De Engelse roman van voor de Eerste Wereldoorlog staat de laatste jaren bij Angelsaksische filmmakers steeds meer in de belangstelling. Zo geniet James Ivory wereldwijde faam met zijn onvolprezen Forster-verfilmingen met Anthony Hopkins en Emma Thompson als excellente vertegenwoordigers van de Britse standenmaatschappij. Maar ook de romans van Jane Austen en Thomas Hardy lenen zich uitstekend voor visualisering op het witte doek. Filmhuis Lumen vertoont deze maand een handvol van deze kwaliteitsfilms die aanslaan bij een breed publiek. Austen is present met ‘Persuasion’ van Roger Mitchell, ‘Senseand Sensibility’ van Ang Lee en ‘Emma’ van Douglas McGrath. Thomas Hardy is vertegenwoordigd met ‘Jude’ van Michael Winterbottom.
Onvrijwillig reizen . De titel van deze tentoonstelling in het bibliotheekfiliaal Voorhof/Buitenhof is een eufemisme voor ‘vluchten’. Veel mensen in de wereld zijn op de vlucht voor oorlog, rampspoed of politiek geweld. Het is natuurlijk van alle tijden, maar de laatste tijd komt het, mede door de aandacht van de media, steeds dichterbij. Terwijl ook in Nederland een groot aantal vluchtelingencentra is opgezet, reist het merendeel van de vluchtelingen naar een naburig land. De Stichting Vluchteling, initiator van de expostitie, biedt daarvoor steun. Ze richt zich op medische zorg, onderwijs, landbouw, werkgelegenheid en terukeer naar eigen land. Ook geeft de stichting noodhulp in de vorm van onderdak, dekens, drinkwater en voedsel. In de bibliotheek wordt een beeld geschetst van het leven in een vluchtelingenkamp.
International Filmfestival Rotterdam . Van 29 januari tot en met 9 februari barst alweer de 26ste editie van het Rotterdamse filmfestival los. Er zijn dit jaar veel veranderingen. Zo is er in de persoon van Simon Field een nieuwe directeur als opvolger van Emile Fallaux. Met de oplevering van het bioscoopcomplex van Pathé op het Schouwburplein is er tevens een belangrijke, nieuwe festivallocatie. Een groot deel van het filmprogramma wordt namelijk in de zeven zalen van dit complex vertoond. In de Schouwburg ertegenover komen de publieksvoorzieningen als centrale kassa’s, info-balies en horeca.
Het Hiltonhotel blijft de ontmoetingsplaats voor de professionele bezoekers van het festival. Vanaf deze week wordt in Lantaren/Venster ook een aantal festival previews gehouden. Aanstaande maandag om 22.00 uur staat ‘Basquiat’, het speelfilmdebuut van beeldend kunstenaar Julian Schnabel, op het programma. De titels van de overige previews blijven geheim. Studenten krijgen hiervoor korting en betalen slechts vijf gulden. Informatie over het festival is vanaf half januari beschikbaar via de festival-site op Internet (http://www.iffrotterdam.nl). In druk verschijnt het programma op vrijdag 24 januari als bijlage van de Volkskrant.
Jan des Bouvrie . Zelfs Freek kon in zijn bij vlagen briljante oudejaarsconference niet om hem heen. De knuffelbeer van de society-wereld staat met zijn meubelstukken nog tot het eind van de maand in De Kunsthal. Volgens directeur Wim van Krimpen vanwege zijn invloed op het Nederlandse interieur. Zijn troefkaart was de kubusbank waarmee hij eind jaren zestig de huiskamer veroverde. Een andere noviteit was de kleur wit die hij introduceerde toen menigeen zwoer bij de kleur bruin. De bijnaam ‘Jan des Copies’ geniet hij niet geheel ten onrechte, maar ook daar maalt hij niet om. ,,De ultieme perfectie van vorm is volgens mij te vinden in de Porsche”, luidt een uitspraak van hem. ,,Er is geen moment waarop je beeld wordt verstoord als je er omheen loopt. Alles is rond.” Nu constante vernieuwing tot norm is verheven, lijken alle cultuuruitingen voorbestemd om vroeg of laat een plaats in het museum te verwerven. Tip voor Van Krimpen: richt een interactieve eendags-expositie in met de culinaire hoogstandjes van Joop Braakhekke vanwege zijn invloed op de Nederlandse keuken.
Engelse literatuurverfilmingen . De Engelse roman van voor de Eerste Wereldoorlog staat de laatste jaren bij Angelsaksische filmmakers steeds meer in de belangstelling. Zo geniet James Ivory wereldwijde faam met zijn onvolprezen Forster-verfilmingen met Anthony Hopkins en Emma Thompson als excellente vertegenwoordigers van de Britse standenmaatschappij. Maar ook de romans van Jane Austen en Thomas Hardy lenen zich uitstekend voor visualisering op het witte doek. Filmhuis Lumen vertoont deze maand een handvol van deze kwaliteitsfilms die aanslaan bij een breed publiek. Austen is present met ‘Persuasion’ van Roger Mitchell, ‘Senseand Sensibility’ van Ang Lee en ‘Emma’ van Douglas McGrath. Thomas Hardy is vertegenwoordigd met ‘Jude’ van Michael Winterbottom.
Onvrijwillig reizen . De titel van deze tentoonstelling in het bibliotheekfiliaal Voorhof/Buitenhof is een eufemisme voor ‘vluchten’. Veel mensen in de wereld zijn op de vlucht voor oorlog, rampspoed of politiek geweld. Het is natuurlijk van alle tijden, maar de laatste tijd komt het, mede door de aandacht van de media, steeds dichterbij. Terwijl ook in Nederland een groot aantal vluchtelingencentra is opgezet, reist het merendeel van de vluchtelingen naar een naburig land. De Stichting Vluchteling, initiator van de expostitie, biedt daarvoor steun. Ze richt zich op medische zorg, onderwijs, landbouw, werkgelegenheid en terukeer naar eigen land. Ook geeft de stichting noodhulp in de vorm van onderdak, dekens, drinkwater en voedsel. In de bibliotheek wordt een beeld geschetst van het leven in een vluchtelingenkamp.
Comments are closed.