Uit de kunst

Fiesta Gitana . Deze week in Theater de Veste veel muziek en dans. Vanavond eerst Freek de Jonge die als zanger in ‘Gemeen Goed’ de ouden tijden van Neerlands Hoop probeert te doen herleven. Natuurlijk niet met zijn voormalige kompaan Bram Vermeulen, maar met toetsenist Robert Jan Stips. Vrijdag staat het dansgezelschap Bronkorst & Jongewaard met ‘Goodbye Body’ op de bühne. ,,Ongepolijste beweginsgpoëzie”, schreef de Volkskrant over dit dansstuk. En zaterdag is het de beurt aan Denise Jannah om de harten te veroveren. Deze Nederlandse Lady of Jazz wordt al vergeleken met grootheden als Sarah Vaughan en Ella Fitzgerald. Als klap op de vuurpijl staat woensdag het roemruchte Fiesta Gitana op het programma. Deze flamenco-groep werd al in de jaren vijftig opgericht, maar is nu compleet vernieuwd. De opzwepende zang en dans van de Spaanse flamenco is bijna het tegenovergestelde van wat Armando en Cherry Duyns donderdag voorschotelen. Met ‘Een wesp van hout’ brengen ze een vervolg op het VPRO-televisieprogramma ‘Herenleed’ uit de jaren zeventig, toen nog bijgestaan door wijlen Johnny van Doorn. Zotte humor en taalspelen die de tijd even terug zetten.

Martin Brühl . In de OntwerpToonZaal OTZ aan de Buitenwatersloot is deze week de expositie ‘Oud en Nieuw’ van start gegaan. Er is een overzicht van kunstenaars en ontwerpers die recentelijk bij OTZ hebben geëxposeerd. Centraal staat het werk van ontwerper Martin Brühl. Hij is bekend van zijn stalen meubelen en interieuraccessoires, zoals tafels en vazen. Verder heeft hij ook producten in hout uitgevoerd. Op de tentoonstelling komen de verschillende materiaaltoepassingen en bewerkingstechnieken goed tot zijn recht. Zelf zegt hij over zijn werk: ,,Ik hou ervan meubels te maken die zich voordoen als object, maar daarbij hun functionaliteit niet verliezen. De vorm moet speciaal zijn, het gebruik doelmatig.”

The Blub-Box Laboratory . Onder de titel ‘De Vrolijke Wetenschap’ organiseert Studium Generale elke maand eenopmerkelijke activiteit in een van de TU-gebouwen. Aanstaande donderdag 20 februari staat het SG-paviljoen in de Aula. In ‘The Blub-Box Laboratory’ van kunstenares Cecile Noldus worden animatiebeelden, machinerieën en ruimte-installaties op steeds variërende manieren gepresenteeerd. Een microwereld van tot leven gebrachte ‘Objects-trouvés’, kortom een dadaïstisch theater.

Valentijn . Dit is het thema van het eerste Kamermuziekconcert van het nieuwe jaar door leden van Krashna Musika. Op het programma staan onder meer een sonate voor sopraan, blokfluit en clavecimbel van De Fesch; de duetten ‘Meeres Abend’ en ‘Es Rauchet’ voor alt en bas van Brahms; ‘My funny Valentine’ van Rogers & Hart voor piano en trombone en ‘Vocalise’ van Rachmaninov voor cello en piano. Het koffieconcert op zondag 16 februari wordt besloten met het Calkonie-kwartet van Prokofiev uitgevoerd.

Je geld of je leven? ‘Meer doen met minder’, luidt het levensmotto van het vrekkenpaar Hanneke van Veen en Rob van Eeden. Zelfopgelegde armoede is van alle tijden, maar werd meestal gepraktiseerd door monniken in bedelorden. Daartoe behoort het duo niet. Door het uitgeven van de Vrekkenkrant springen zij op de bres voor een zuinig leven. We weten inmiddels dat het plaatsen van volle flessen in de statiegeldautomaten van de supermarkten een aardige bijverdienste kan opleveren. Het vrekkenpaar opereert aan de andere kant van het boekhoudschrift. Niet de inkomsten dienen verhoogd te worden, maar de uitgaven gesnoeid. Wie weet biedt het de armlastige student enig soelaas. Dinsdag 18 februari maakt het tweetal in het kader van de Studium Generale-reeks ‘Het slijk der aarde’ zijn opwachting in het Cultureel Centrum. Vermeldenswaard is ook dat bisschop Mgr.dr. M.P.M. Buskens een week later Delft aandoet.