Uit de kunst

Mag de arme een brood stelen? Recentelijk is de discussie weer opgelaaid over het feit dat er in Nederland veel verborgen armoede is. Een aardige duit in het zakje werd gedaan door de bisschop van Breda, de heer Muskens. Zijn provocerende stelling dat een arme een brood mag stelen, bracht de goegemeente behoorlijk van streek. De Peppies en Kokkies van de landelijke politiek zagen niet zoveel heil in deze vorm van proletarisch winkelen. In de Studium Generale-reeks ‘Het slijk der aarde’ zullen aanstaande dinsdag in cultureel centrum Mekelweg 10 twee vooraanstaande gasten uit de religieuze wereld met elkaar in debat gaan over dit heikele onderwerp. Bisschop Muskens mag als katholiek de degens kruisen met de protestantse theoloog en ethicus dr. Van Hoostraten. Ontstaat er dan toch nog een ethisch reveil?

Neanderthal Museum . In 1856 werden in het Duitse Neanderthal de overblijfselen gevonden van een voorloper van de mens. Het zette de wetenschappelijke wereld op zijn kop, want mensen en apen konden weleens dichter bij elkaar liggen dan menigeen ooit had gedacht. In hetzelfde dal, vlakbij Düsseldorf, heeft architect Günter Zamp Kelp een museum ontworpen waar 400 miljoen jaar ontwikkelingsgeschiedenis van de mensheid wordt getoond. Samen met drie andere ontwerpen presenteert het NAi vanaf deze week een expositie over ‘Bewustzijn en betekenis in het werk van Zamp Kelp’. Tegelijkertijd loopt er een andere tentoonstelling over de schoolarchitectuur van Atelier PRO, naar aanleiding van de opening van het imposante, nieuwe gebouw van de Haagse Hogeschool bij het station Hollands Spoor.

Knitting Factory . Al tien jaar is deze club het centrum van de Newyorkse avantgarde-muziek. De artiesten die er regelmatig optreden beperken hun actie radius niet tot Manhattan, maar komen de laatste tijd ook steeds vaker naar Europa. In Amsterdam opende de Knitting Factory vier jaar geleden een kantoor, in het najaar gevolgd door een club. Aanstaande zondagmiddag en een week laterzijn een aantal musici uit die stal te horen in Lantaren/Venster. Daar zullen ze een paar films van live-muziek voorzien. De zangeres Rebecca Moore voert een soundtrack uit die ze heeft gemaakt bij de stomme films van pin-up godess Betty Page. Andrea Parkins en Christina Wheeler begeleiden ‘Fall of the House of Usher‘, een expressionistische verfilming van het verhaal van Edgar Allen Poe, de vroegste filmversie van ‘Salomé‘ en ‘Meshes of the Afternoon‘, een avantgarde film van Maya Deren uit 1943.

Toneelspelen . In wijkcentrum Wippolder, St. Aldegondestraat 41, wordt sinds kort een basiscursus toneelspelen gegeven. In speloefeningen komen vooral houding, stem en beweging aan bod. Daarnaast werkt men stapsgewijs aan het verzinnen en spelen van korte improvisaties. De eerstvolgende les is maandag 10 maart. Voor informatie en aanmelding: 015-2138830.

Techniek Museum . De twee tentoonstellingen die momenteel in het Techniek Museum zijn te bezichtigen worden verlengd. ‘In Kuipen & Vaten’ over het meten van graan, wijn en aard- en boomvruchten is nog te zien tot 21 april. Hetzelfde geldt voor ‘Een stoel om te stelen’. Deze fraaie tentoonstelling met tientallen bijzondere, maar ook gelauwerde stoelontwerpen loopt door tot 12 april.

Theater de Veste . Ooit maakten ze furore met de formatie Guys ’n Dolls (niet te verwarren met Guns ’n Roses), maar als het duo Grant & Forsyth timmert het ook hedentendage hard aan de weg met hun country-acts. Deze blonde cowgirl en cowboy, die beschikken over het geheim van de eeuwige jeugd, maken donderdag hun opwachting in Delft. Wie deze exeburante vorm van edelkitsch net iets te ver vindt gaan, maar toch houdt van lichte kost kan ook uitwijken naar ‘Hoera, we zijn normaal!’, een bruisende theatershow rond het werk van Annie M.G. Schmidt. Aanstaande zaterdag met in de hoofdrol Simone Kleinsma. Vier andere ‘musicalkanjers’, Henk Poort, Marjolein Keuning, Doris Baaten en Alberto ter Doest, die eerder samen speelden in ‘Les Miserables’ komen donderdag over een week met ‘Closer than Ever’.