Uit de Kunst

Woyzeck Woyzeck .Alex d’Electrique baseert zijn theatervoorstellingen de laatste jaren steeds vaker op bestaande stukken. Dit maal komt hij vr. 26 mrt.

Legermuseum .

Aanstaande vr. 26 mrt. zal de acteur en schilder Jeroen Krabbé in het Legermuseum de tentoonstelling ‘In ’t Verschiet en van Nâby’ openen. Het gaat om ongeveer zeventig prenten en tekeningen, daterend van eind zestiende tot de twintigste eeuw, die het militaire leven verbeelden. Er zijn ruitergevechten te zien, kampementen, veldslagen en militairen in verschillende hoedanigheden. Diverse kunstenaars zijn op de expositie vertegenwoordigd, onder wie J. Hoynck van Papendrecht en H.M. Krabbé, de grootvader van Jeroen Krabbé. De tentoonstelling, die duurt t/m 8 aug., is de eerste in een reeks waarin militaire tekenkunst en grafiek getoond worden.

Herman Hertzberger .

Vanaf za. 27 mrt. t/m 9 mei biedt het Nederlands Architectuurinstituut onderdak aan de reizende tentoonstelling ‘Herman Hertzberger – Articulations’, die eerder te zien was in Duitsland en Argentinië. Vier door Hertzberger zelf ontworpen paviljoens geven een beeld van het creatieve proces dat heeft geleid tot het kantoor van Centraal Beheer in Apeldoorn en het Chassé Theater in Breda. Tijdens het werken maakte de architect veelvuldig gebruik van schetsen en van indrukken die hij opdeed tijdens zijn reizen. De boekjes waarin hij dat noteerde zijn een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling. Daarnaast heeft NAi Uitgevers een publicatie uitgegeven, getiteld ‘Herman Hertzberger – Notations’ waarin een selectie van zijn notities en schetsen is opgenomen.

Mart Stam .

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de spraakmakende architect Mart Stam werd geboren. Hij heeft weinig gebouwd, maar wel een grote rol gespeeld in het Nieuwe Bouwen, de architectuurstroming die ook bekend staat als het Functionalisme of de Nieuwe Zakelijkheid. Stam verbleef lange tijd in Oost-Europa. Eén van zijn bekendste ontwerpen is de stalenbuisstoel zonder achterpoten. Verder heeft hij veel over het vak geschreven. Werner Möller van de Stichting Bauhaus Dessau zal do. 25 mrt. om 16.00 uur op de faculteit Bouwkunde de tentoonstelling ‘Mart Stam, 1899-1986’ openen. De expositie laat een brede selectie zien van zijn werk, waaronder tekeningen, foto’s, maquettes, gebruiksvoorwerpen en stoelen. De tentoonstelling duurt t/m 13 apr.

Woyzeck .

Alex d’Electrique baseert zijn theatervoorstellingen de laatste jaren steeds vaker op bestaande stukken. Dit maal komt hij vr. 26 mrt. om 20.15 uur in Theater de Veste met ‘Woyzeck’ van Georg Büchner. Woyzeck is een loser die door iedereen op zijn kop wordt gezeten en uiteindelijk een gruwelijke moord pleegt. De gewelddadige en absurde teneur van het stuk lijkt perfect te passen bij de zwartgallige toon die Alex d’Electrique doorgaans bezigt. Een dag later, za. 27 mrt. om 20.15, komt er wederom een klassieker naar Delft. De International Donau Opera uit Bulgarije zal zich wagen aan ‘Madame Butterfly’ van Giacomo Puccini. Deze kleurrijke opera gaat over de tragische liefde tussen de Japanse geisha Cio-Cio-San en de Amerikaanse marine-officier Pinkerton. Liefhebbers van kluchten komen wo. 31 mrt. om 20.15 uur aan hun trekken, want dan staat John Lanting met de voorstelling ‘Drie keer twee is zes teveel’ in Theater de Veste.

Legermuseum .

Herman Hertzberger .