Onderwijs

Two different worlds

International and Dutch students live separate lives, according to research conducted at the University of Maastricht. This is largely because internationals students are less often members of student associations.

Compared to Dutch students, international students are more likely to become members of study or academic associations. In addition, Dutch students are more likely to have part-time jobs while studying: 60 percent of Dutch students have part-time jobs, compared to 41 percent of internationals students.

The research results found that only one-fifth of the Dutch students surveyed regularly associated with their international student classmates. International students meanwhile primarily associate with other international students.
“Student associations are in principle open to international students”, says Anna Muyres, president of the Landelijke Kamer van Verenigingen (National Chamber of Student Associations). “Ultimately however the main language is Dutch and student associations also have certain traditions, such as club songs. Students must also be open to this.” Moreover, they must reside in the Netherlands for longer periods of time, because “you’re not a member of a student association for six months.”

Muyres says that student associations often do not make extra efforts in order to make the student association way of life attractive for internationals. “But during the introduction week, all students, including internationals, are introduced to the various associations, which are always prepared to give their presentation in English.”

As part of this research project, 871 students cooperated with four polytechnics (hogescholen) – the Haagse Hogeschool, the Hogeschool of Amsterdam, the Hogeschool Zeeland and the NHTV in Breda – and the University of Maastricht. But this is hardly representative, Muyres says: “Hogescholen students are much less likely to be members of student associations. And moreover Maastricht is nothing like Leiden University.”
International students are generally less satisfied with their social lives, the Maastricht researchers concluded, but they do get better grades in their studies than their Dutch counterparts. For non-Western international students however the situation is particularly disadvantageous: they are less satisfied than other internationals students and they also do not get better grades.

Bij de vorming van de sjaars op Sint Jansbrug maakt elke nieuwe jaarclub zijn eigen schildje. Testen moeten uitwijzen of ze bras-proof zijn en niet snel stuk gaan. “Ze moeten een val van drie hoog uit het raam overleven en ze moeten kunnen blijven drijven”, zegt Ardaan Walvis, commissaris sociëteit verticaal. “Ze zullen maar gejat worden en in het water gegooid.” Elke jaargroep krijgt een stukje monumentaal hout mee om op geheel eigen wijze te bewerken. Dat levert veel traditionele schildjes op in vier delen, zoals die van Schotse clans. Maar ook schildjes met afwijkende vorm waarbij het logo is uitgefreesd of -gezaagd. Ze komen te hangen aan de balk in de soos. “Het is een eer om je schildje aan de balk te houden en om steeds meer vooraan te komen hangen. Hoe actiever je bent als jaarclub, hoe meer je naar rechts opschuift. Als je lang genoeg hangt, kun je de hoek om. Dat is nog weer een stapje hoger. Daar hangen maximaal zeven jaarclubs. In sommige jaren blijven daar twee of drie schildjes hangen, maar meestal is het leeg aan het eind van het studiejaar. Het is slechts enkele clubs gegeven om überhaupt tijdens het hele bestaan te blijven hangen.”
Als je wordt verdrongen van de balk, verdwijnt het schildje naar de ‘hel’. Waar die is, is groot geheim. Je kunt je plek terugwinnen door iets te doen voor de vereniging. “De meeste jaarclubs willen er wel voor vechten om op een goede plek te hangen. Het is de enige toegestane mogelijkheid om je als jaarclub te profileren.” 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.