Twijfels over zorgverzekering

De vakbond is daar tevreden mee, maar het blijft een laag percentage op een populatie van dik dertienduizend studenten. Een niet representatieve steekproef onder bezoekers van de Delftse Bedrijvendagen leert ook dat studenten niet per se zitten te wachten op speciaal voor hen samengestelde verzekeringspakketten.

Maar, ze blijken wel degelijk na te denken over een nieuwe zorgverzekering. Twijfelaars en uitstellers hebben nog tot 1 maart de tijd over te stappen naar een nieuwe, liefst betere en goedkopere verzekeraar, maar een niet gering aantal lijkt niet te hebben gewacht tot het laatste moment.

Zoals studente materiaalkunde Sietske Zinkstok. Zij is ‘gewoon gebleven’ bij haar oude verzekeraar Zilveren Kruis. Nu ja, gewoon, ze heeft rondgekeken. “Op de site van het tv-programma Kassa heb ik een lijstje ingevuld met een paar criteria. Toen bleek Zilveren Kruis één van de goedkoopste.” Bijkomend voordeel vindt Zinkstok dat die verzekeraar al haar gegevens al in huis heeft, een prettige gedachte.

Studente mijnbouwkunde Janneke van Berlo wil wel overstappen. Ze is niet tevreden met Menzis. Van Berlo bedenkt zich dat ze niet veel tijd meer heeft. Al in december wilde ze op internet verzekeraars vergelijken, maar toen bleek er zoveel informatie nog niet beschikbaar, dat ze daar weinig aan had.

Naar de collectieve verzekeringen die de TU medewerkers en studenten aanbiedt, hebben beide studentes niet gekeken. Van Berlo hoort er nu zelfs voor het eerst over.

Dat in tegenstelling tot student technische natuurkunde Bertolt de Vos van Steenwijk, die verderop aan een statafel hangt. Hij heeft zich verdiept in de verzekeringen van de VSSD en de TU, heeft zelfs zijn huisgenoten daarop gewezen. “Ik zit nu bij Nationale Nederlanden. Die is met 1500 euro per jaar veel duurder dan de VSSD of de universiteit. Al heb ik wel een hoge tandartsvergoeding nodig.” Bertolt is dan ook van plan te switchen, hij heeft alleen gewacht tot na de tentamens.

“Ik vind het maar slechte timing”, springt student werktuigbouwkunde Pieter Popma, ook hangend aan de statafel, daarop in. Heeft hij net de vakkenperiode achter de rug, moet hij een nieuwe verzekering regelen. Toch heeft de student al bedacht dat hij blijft waar hij zit: Zilveren Kruis. “Die wordt zeven euro per maand duurder”, zegt hij, dus dat zegt hij wel te overleven.

Popma en De Vos van Steenwijk verbazen zich over hun vriend Peter-Paul Vet, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, die na veel onderzoek alleen maar een basisverzekering heeft genomen. Bij de goedkoopste verzekeraar die hij kon vinden: Interpolis. “Maar als je al je tanden dan uit je mond vallen?”, vraagt Popma. “Dan ben ik niet verzekerd”, reageert Vet laconiek. Gelukkig kan hij erom lachen.

Saskia Bonger

Speciale studentenverzekeringen via landelijke of Delftse studentenvakbonden, collectieve verzekeringen van de TU. Delftse studenten lijken er niet massaal voor warm te lopen. 135 Studenten meldden zich tot nu toe voor de verzekering van de Delftse studentenvakbond VSSD.

Saskia Bonger