Ook de minder ontwikkelde landen willen gebruik gaan maken van cd-roms en het internet. Daarom leerden de afgelopen twee weken vijftien buitenlanders in Delft de kneepjes van het multimediavak.
Met behulp van digitale camera’s, scanners, bestaande cd-roms, videocamera’s en het internet zijn vijftien vooral vrouwelijke cursisten druk bezig in het multimedialab van wiskunde en informatica. Ze werken aan een cd-rom, om vervolgens les te krijgen in het maken van een webpagina. De opgedane kennis zullen ze bij thuiskomst doorgeven aan hun landgenoten.
Initiator van het project is informaticus Bert Geers. Bij zijn buitenlandse projecten merkte hij dat er behoefte bestond aan kennis over het maken van webpagina’s en het fabriceren van cd-roms. Hij schakelde het Cicat in (het TU-centrum voor internationale samenwerking), die zorgde voor de uitvoering en de opvang van de cursisten in Nederland. Deze instelling liet op haar beurt de organisatie van het vak multimedia over aan Charles van der Mast. ,,In principe is het een aangepast programma die normaliter ook voor alle studenten aan de TU te volgen is. Het grote verschil is dat studenten er een half jaar over mogen doen, terwijl deze cursus in twee weken afgerond dient te worden.”
De vijftien deelnemers zijn afkomstig uit Tanzania, Kenia, India en de Fillipijnen. Ze vormen drie teams van vijf personen. Van der Mast: ,,Veel cursisten zijn personen die een voorlichtende of communicatieve rol hebben. Vooral mensen van universiteiten, bibliotheken en informatiecentra. Met de kennis die ze hier verkrijgen kunnen ze in hun eigen land multidisciplinaire teams opstellen die cd-roms kunnen ontwerpen. Het gaat hierbij niet om het aanleren van trucjes of techniekjes, maar om straks thuis projecten op te kunnen stellen. Het bekende ‘stuur geen vissen, maar leer de mensen vissen’ is hier van toepassing.” Over de kwaliteit van cursisten is Van der Mast zeer tevreden. ,,Ze zijn bijzonder gedreven, ijverig en creatief. Wat dat betreft zijn het allemaal ideale studenten. Alleen de technische kennis is uiteraard iets minder ontwikkeld dan die van TU-studenten.”
Javascriptjes
Student Ed de Later en aio Martijn Schuemie zijn als specialist op dit gebied aangetrokken voor de begeleiding. Schuemie: ,,Het niveau van de deelnemers is heel divers. De één kan bij wijze van spreken nog maar net de computer aanzetten en de ander kan óns nog iets leren over het ontwerpen van webpagina’s met javascriptjes en zo.”
Elisabeth Kiondo uit Tanzania is bezig haar storyboard, die ze twee dagen tevoren heeft afgekregen, te vertalen naar de computer. Ze leert een cd-rom te bouwen. Kiondo heeft veel gewerkt met cd-roms, maar produceerde er nog nooit eentje. Het blijkt allemaal niet mee te vallen, maar ze is positief. ,,Je leert het al doende. Het is belangrijk dat we ook praktisch aan de cd werken en niet alleen onderwijs krijgen. Kijk, dezetekst kunnen we nu al laten bewegen van rechts naar links. Hierna gaan we een film inbrengen.” Ook Sumam Maryidicula uit India is te spreken over de cursus: ,,In plaats van het lezen van veel saaie boeken word je meteen praktisch aan het werk gezet.”
Tom Ouko werkt bij een universiteitsuitgeverij in Kenia en is zodoende zeer betrokken bij de mogelijkheden van de nieuwe media. ,,In principe is alles nieuw wat ik hier doe. Wat ik leer, pas ik ook meteen toe in de praktijk. Maar twee weken is veel te kort om expert te worden op dit gebied. We zouden ons graag meer verdiepen in de materie.”
Van der Mast is zeer tevreden over het verloop van de cursus. En ook het Cicat is enthousiast. ,,Er zijn zelfs al plannen om dit een jaarlijks terugkerend project te laten worden. Met mogelijk vervolgcursussen in het land van herkomst.”
Met behulp van digitale camera’s, scanners, bestaande cd-roms, videocamera’s en het internet zijn vijftien vooral vrouwelijke cursisten druk bezig in het multimedialab van wiskunde en informatica. Ze werken aan een cd-rom, om vervolgens les te krijgen in het maken van een webpagina. De opgedane kennis zullen ze bij thuiskomst doorgeven aan hun landgenoten.
Initiator van het project is informaticus Bert Geers. Bij zijn buitenlandse projecten merkte hij dat er behoefte bestond aan kennis over het maken van webpagina’s en het fabriceren van cd-roms. Hij schakelde het Cicat in (het TU-centrum voor internationale samenwerking), die zorgde voor de uitvoering en de opvang van de cursisten in Nederland. Deze instelling liet op haar beurt de organisatie van het vak multimedia over aan Charles van der Mast. ,,In principe is het een aangepast programma die normaliter ook voor alle studenten aan de TU te volgen is. Het grote verschil is dat studenten er een half jaar over mogen doen, terwijl deze cursus in twee weken afgerond dient te worden.”
De vijftien deelnemers zijn afkomstig uit Tanzania, Kenia, India en de Fillipijnen. Ze vormen drie teams van vijf personen. Van der Mast: ,,Veel cursisten zijn personen die een voorlichtende of communicatieve rol hebben. Vooral mensen van universiteiten, bibliotheken en informatiecentra. Met de kennis die ze hier verkrijgen kunnen ze in hun eigen land multidisciplinaire teams opstellen die cd-roms kunnen ontwerpen. Het gaat hierbij niet om het aanleren van trucjes of techniekjes, maar om straks thuis projecten op te kunnen stellen. Het bekende ‘stuur geen vissen, maar leer de mensen vissen’ is hier van toepassing.” Over de kwaliteit van cursisten is Van der Mast zeer tevreden. ,,Ze zijn bijzonder gedreven, ijverig en creatief. Wat dat betreft zijn het allemaal ideale studenten. Alleen de technische kennis is uiteraard iets minder ontwikkeld dan die van TU-studenten.”
Javascriptjes
Student Ed de Later en aio Martijn Schuemie zijn als specialist op dit gebied aangetrokken voor de begeleiding. Schuemie: ,,Het niveau van de deelnemers is heel divers. De één kan bij wijze van spreken nog maar net de computer aanzetten en de ander kan óns nog iets leren over het ontwerpen van webpagina’s met javascriptjes en zo.”
Elisabeth Kiondo uit Tanzania is bezig haar storyboard, die ze twee dagen tevoren heeft afgekregen, te vertalen naar de computer. Ze leert een cd-rom te bouwen. Kiondo heeft veel gewerkt met cd-roms, maar produceerde er nog nooit eentje. Het blijkt allemaal niet mee te vallen, maar ze is positief. ,,Je leert het al doende. Het is belangrijk dat we ook praktisch aan de cd werken en niet alleen onderwijs krijgen. Kijk, dezetekst kunnen we nu al laten bewegen van rechts naar links. Hierna gaan we een film inbrengen.” Ook Sumam Maryidicula uit India is te spreken over de cursus: ,,In plaats van het lezen van veel saaie boeken word je meteen praktisch aan het werk gezet.”
Tom Ouko werkt bij een universiteitsuitgeverij in Kenia en is zodoende zeer betrokken bij de mogelijkheden van de nieuwe media. ,,In principe is alles nieuw wat ik hier doe. Wat ik leer, pas ik ook meteen toe in de praktijk. Maar twee weken is veel te kort om expert te worden op dit gebied. We zouden ons graag meer verdiepen in de materie.”
Van der Mast is zeer tevreden over het verloop van de cursus. En ook het Cicat is enthousiast. ,,Er zijn zelfs al plannen om dit een jaarlijks terugkerend project te laten worden. Met mogelijk vervolgcursussen in het land van herkomst.”
Comments are closed.