Wetenschap

Twee miljoen voor grafeenmicrofoon

Farbod Alijani, universitair hoofddocent aan de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen, heeft een ERC Consolidator Grant ontvangen om zijn ultragevoelige microfoon met grafeenmembraan te verbeteren.

Alijani is een van de 36 Nederlandse winnaars van deze onderzoeksbeurs van maximaal 2 miljoen euro van de Europese Onderzoeksraad ERC. In totaal ontving de ERC 2.100 aanvragen, waarvan er 308 werden gehonoreerd – één op de zeven. (lees verder onder de illustratie)

Impressie van golven in een grafeenmembraan veroorzaakt door bacteriën. (Illustratie: Santiago Mendoza Silva en Pierpaolo Belardinelli)

Vorig jaar heeft Alijani met zijn team laten zien dat ze met een sensor van grafeen, een enkele laag koolstofatomen in een zeshoekig patroon, het geluid van een enkele bacterie konden registreren.

Mede-onderzoeker en bionano-wetenschapper Cees Dekker (faculteit Technische Natuurwetenschappen) zei daarover:  “Wat we zagen was verbluffend. Als een enkele bacterie zich hecht aan het drumvel van grafeen, ontstaan er willekeurige trillingen met amplitudes van een paar nanometer, die we konden detecteren. We konden het geluid van een enkele bacterie horen!”

Maar Alijani zag ook problemen: gevoeligheid voor ruis en onregelmatigheden (‘niet-lineariteiten’). In het door de ERC ondersteunde onderzoeksproject NCANTO gaat Alijani op zoek naar fundamenteel begrip van het materiaal met als doel de ruis te onderdrukken.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl