TU’ers ontwikkelen forensische camera

De FreeRef bestaat uit een opzetstuk met lasers en beeldverwerkingsprogrammatuur. (Foto: Arjo Loeve/TU Delft)

Met een opzetstuk met laserstralen wordt een fotocamera tegelijk een meetinstrument. Met deze uitvinding wonnen TU-onderzoekers onder leiding van dr.ir. Arjo Loeve (faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen – 3mE) de startup-competitie van het Q-lab van de Rotterdamse politie. De FreeRef wordt in de praktijk reeds getest.

In CSI-series op de televisie leggen forensisch onderzoekers op het plaats delict een zwart-wit meetbalkje naast wapens, bloedsporen en andere aanwijzingen. Die methode heeft nadelen, aldus Loeve: “Met een liniaal moet je erg oppassen dat je geen dna verspreidt of sporen beschadigt als je de liniaal bij een nieuw spoor neerlegt.” Daar komt bij dat je sporen soms lastig recht kunt fotograferen. In overleg met het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) werd daarom de FreeRev ontwikkeld.

Het opzetstuk schijnt laserstralen waarvan een aantal lichtvlekken binnen het kader van de foto komen. Fotosoftware kan hieruit de afstand en de hoeken berekenen, waardoor de grootte van een spoor exact bepaald kan worden. Ook als het schuin loopt.

Het prototype wordt momenteel door Forensische Opsporing van de eenheid Rotterdam getest waarna het nog bijgesteld kan worden. Daarna kunnen andere eenheden er ook gebruik van maken.

Lees verder in het TU Delft persbericht

Wetenschapsredacteur Jos Wassink