TU ziet niets in experiment met werken tijdens studie

Geen enkele technische studierichting wil nu al experimenteren met duaal leren.Net als de Tweede Kamer ziet de TU Delft weinig in Ritzens experimenten om studenten al tijdens hun studie te laten werken.

Volgens Consemulder komen studenten na hun studie in heel verschillende functies terecht. Daarom is het lastig een goede koppeling tussen het curriculum en de bedrijfsplaats te vinden; temeer omdat vooral het midden- en kleinbedrijf het werk-deel van de duale opleidingen invult. Studenten lopen hierdoor het risico dat zij een jaar lang min of meer hetzelfde werk doen. Van een brede, academische opleiding is dan geen sprake meer.

Anders dan Delft is Eindhoven wel enthousiast over Ritzens plan. ,,Maar je moet heel goed nagaan wat het toevoegt, omdat we al een oriëntatie op de beroepspraktijk hebben”, aldus ir. H.J.M. Wijers. Het Delfste bezwaar van eenzijdigheid deelt Wijers niet. ,,Wát is niet zo belangrijk. Het gaat er om dát je als student wat gedaan hebt.”

Toch diende Eindhoven geen enkel voorstel bij Ritzen in. Aanvankelijke wilde de universiteit duale trajecten beginnen bij de studies technische bedrijfskunde, techniek en maatschappij, werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Eindhoven schrok echter van de zware eisen die de minister half februari toestuurde en trok de plannen weer in. Wijers: ,,We dachten dat het een experiment was, maar het is een hele regeling geworden met een waslijst aan voorschriften.” De TU Eindhoven wil bij de volgende subsidieronde volgend jaar wel enkele serieuze voorstellen voor ‘werkend leren’ in te dienen.

Met de voordracht van de niet-technische opleiding bestuurskunde is Twente de enige TU die wel een subsidie- aanvraag heeft gedaan. Volgens drs. R. van Dijk bevordert duaal leren de geleidelijke overgang naar de arbeidsmarkt. Het academisch karakter van de studie komt volgens hem niet in gevaar. ,,Maar we hebben niet de illusie dat bij alle opleidingen een duale variant mogelijk is.” (HOP/KV)

Geen enkele technische studierichting wil nu al experimenteren met duaal leren.

Net als de Tweede Kamer ziet de TU Delft weinig in Ritzens experimenten om studenten al tijdens hun studie te laten werken. Delft diende dan ook geen enkel plan in om mee te dingen naar subsidie. Volgens beleidsmedewerker drs. J. Consemulder kan een universiteit de verantwoordelijkheid voor het niveau van de studenten niet door het bedrijfsleven laten invullen. Een jaar lang meedraaien bij een bedrijf is volgens hem van een heel andere orde dan een stage- of afstudeerproject.