Wetenschap

TU-wetenschappers krijgen sneller een vast contract

De TU vervangt de vijfjarige tenure track per 1 mei door een achtjarige academic career track. Wetenschappelijk medewerkers krijgen daarin eerder een vast contract.

"De academic career track geeft eerder zekerheid over je toekomst.” (Foto: Dalia Madi)

Volgens het huidige tenure track-beleid stromen wetenschappers binnen vijf jaar door naar de functie van universitair docent 1 (UD1). Daarna krijgen ze in principe een vast dienstverband. Straks duurt de academic career track maximaal acht jaar. Deze track geldt zowel voor nieuwe medewerkers als voor huidige tenure trackers, tenzij deze laatsten dat niet willen. Deelnemers krijgen al na twaalf (bij huidige contracten) of achttien maanden (bij nieuwe medewerkers) een vast contract. Dat moet onzekerheid over de duur van het dienstverband wegnemen. Het college van bestuur heeft begin maart tot deze wijziging besloten.

In de extra drie jaar die de academic career track maximaal duurt, groeien wetenschappers bovendien door naar universitair hoofddocent (UHD). Die functie viel voorheen buiten de track.

De invoering was oorspronkelijk gepland voor 1 maart, maar is twee keer uitgesteld: eerst naar 1 april en vervolgens naar 1 mei. “Zo heeft de organisatie meer tijd om administratieve processen, zoals de werving en de brieven aan nieuw personeel, op orde te hebben”, zegt HR-beleidsadviseur Meike Blokland. Ook informeert HR in deze extra tijd de leidinggevenden en worden informatiewebsites aangepast.

Het is een illusie om daar één systeem voor in te richten

Hoe reageren huidige tenure trackers op de verandering? En wat betekent die voor hen? Ruud Kortlever, universitair docent large scale energy storage bij 3mE, zit aan het einde van zijn tenure track. Hij vindt de nieuwe regels niet per se flexibeler, al kan de academic career track formeel ook minder dan acht jaar duren. Dat komt volgens hem omdat leidinggevenden de regels vaak wat voorzichtig interpreteren. “Nu gaat iedereen door hetzelfde stramien, terwijl niet iedereen even bedreven is in het binnenhalen van geld en het uitvoeren van onderzoek en onderwijs. Het is een illusie om daar één systeem voor in te richten.”

Blokland herkent die zorgen uit gesprekken met de Delft Young Academy, een groep jonge Delftse wetenschappers. “Het is de bedoeling dat leidinggevenden per persoon kijken naar wat nodig is. Als de ontwikkeling naar UHD in minder dan acht jaar lukt, dan moet dat kunnen. Aan de andere kant is het juist goed als je de tijd en de ruimte neemt om jezelf te ontwikkelen als wetenschapper.”

Ook kunnen faculteiten hun eigen accenten leggen, benadrukt Blokland. “Bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) werd een universitair docent bijvoorbeeld vaak wat eerder bevorderd tot universitair hoofddocent dan bij andere faculteiten. Die ruimte is er nu ook.”

Eerder zekerheid
Eén van de Delft Young Academy-leden is universitair docent bioprocess engineering Cees Haringa. Hij werkt bij TNW en is over het algemeen positief. “Het vaste contract geeft rust. Je hebt eerder zekerheid over je toekomst.”

Universitair docent beleidsanalyse Jazmin Zatarain Salazar (faculteit Techniek, Bestuur en Management) vraagt zich af of er nu meer buitenlandse academici naar de TU willen komen. “Ik was zelf geïnteresseerd in een tenure track, omdat ik dat ken uit de Verenigde Staten. Het biedt vijf jaar om een onderzoeks- en lesagenda op te bouwen en kan uiteindelijk een vaste baan opleveren.” Doordat er straks al na twaalf of achttien maanden een duidelijk selectiemoment is, ligt dat anders, zegt zij. “De academic career track kan worden aangezien voor een kort tijdelijk contract, dus is het belangrijk daar goed over te communiceren. De TU moet aan buitenlandse academici duidelijk maken dat het juist meer baanzekerheid biedt dan de tenure track.”

De TU telt momenteel 432 tenure trackers. Zij gaan ook over naar de nieuwe academic career track, tenzij zij dat niet willen. Met hen maakt de TU vanaf  1 mei afspraken op maat. In principe mogen medewerkers ook vasthouden aan het contract op basis van een tenure track, zegt Blokland. “Juridisch kan dat.”

• Meer informatie over de academic career track staat op intranet.
Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl