TU-studenten bouwen circulaire uitkijktoren in Nieuw Delft

Aan de Westlandseweg in Delft verrijst een bijzonder object: een tijdelijke, circulaire uitkijktoren. De toren, bijna volledig gemaakt van hout, is ontworpen door TU-studenten Edmund Thomas Green en Ludvig Sundberg (Bouwkunde). Zij wonnen eind 2019 een ontwerpwedstrijd van studievereniging D.B.S.G. Stylos en projectorganisatie Nieuw Delft.

Omdat de materialen waarmee de toren wordt gebouwd later herbruikbaar moeten zijn, werken de studenten niet met schroeven, spijkers of lijm. Ze gebruiken stalen banden om de balken tegen elkaar te klemmen. “Zo blijft het hout onbeschadigd. Bovendien is de toren op die manier gemakkelijk op en af te bouwen,” leggen Green en Sundberg uit.

• Wanneer de uitkijktoren open gaat voor bezoekers is nog niet bekend. Dit hangt af van de situatie rondom het coronavirus.

(Foto: Vincent Basler)

Edmund Thomas Green (links) en Ludvig Sundberg. (Foto: Vincent Basler)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl