TU sluit vanwege storm Eunice

De TU sluit vrijdag om 12:30 uur de deuren vanwege storm Eunice. Dat heeft het college van bestuur besloten. Alle fysieke lessen vervallen.

In de TU Delft Library wordt gewaarschuwd voor storm Eunice. (Foto's: Marjolein van der Veldt)

In Zuid-Holland geldt vanaf vrijdagmiddag 14:00 uur code rood vanwege zware storm en windstoten tot 130 kilometer per uur. Het KNMI verwacht zeer gevaarlijke situaties met omvallende bomen en rondvliegende voorwerpen. Er kan aanzienlijke schade ontstaan.

De TU wil met de vervroegde sluiting medewerkers en studenten in staat stellen om veilig thuis te komen. Voor treinreizigers geldt bovendien dat de NS om 14:00 uur alle treinen stil zet.  “De veiligheid van onze studenten en medewerkers staat voorop. Woon je op de campus of ben je toch genoodzaakt op de campus te zijn, wees dan alert en voorzichtig”, schrijft de TU in een mail aan medewerkers en studenten.

Lees verder onder de foto

Een bijna volle windzak bij de faculteit EWI. Op de achtergrond stroomt het busplatform langzaam vol met studenten die hopelijk voor de storm thuis zijn.

De afdelingen Campus Real Estate, Parkmanagement en Campusveiligheid zijn samen met aannemers die actief zijn op de campus al sinds het begin van deze week bezig met voorbereidingen op de storm, vertelt een woordvoerder. Bouwmateriaal, maar ook vlaggen en reclameborden zijn extra gezekerd of verwijderd. Momenteel lopen medewerkers rondes op de campus om nog eens te checken of steigers stevig vast staan.

[Update] Andere universiteiten
De TU is niet de enige universiteit die maatregelen neemt. De Universiteit Twente, Erasmus Universiteit en Universiteit Leiden gingen om 12.00 uur dicht en de Universiteit Utrecht volgt om 12.45 uur. Tilburg University roept studenten en medewerkers op om helemaal niet naar de campus te komen vandaag. De Radboud Universiteit benadrukt dat niemand verplicht is om naar de campus te komen en sluit de deuren om 15.00 uur. Bij de Universiteit van Amsterdam ligt het onderwijs vanmiddag stil, maar kunnen promoties misschien nog plaatsvinden.

Wageningen Universiteit (WUR) daarentegen laat het onderwijs op de campus gewoon doorgaan. Studenten die niet naar de les kunnen komen, kunnen zelf contact met docenten opnemen om afspraken te maken. De toetsen zijn vandaag bij de WUR niet verplicht, omdat het niet iedereen zal lukken naar de campus te komen. Bij de Vrije Universiteit Amsterdam blijven alle gebouwen open. De tentamens na 12.00 uur zijn afgeblazen, maar of het onderwijs en de practica doorgaan werd vanmorgen nog aan de docenten overgelaten.

Delta, nieuwsredactie/HOP, Josefine van Enk