TU sluit Mekelweg af tijdens storm

Tientallen fietsers zijn tijdens de storm van afgelopen donderdag omgewaaid op de kruising van de Mekelweg en de Cornelis Drebbelweg. Drie keer moest de ambulance komen.

Rond het middaguur liet de TU een e-mail uitgaan naar alle medewerkers en studenten, met het advies om in de buurt van de hoogbouw van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de fiets te stappen en aan de andere kant van de weg verder te lopen. Twee uur later volgde de mededeling dat de Mekelweg ter hoogte van de Cornelis Drebbelweg werd afgesloten.

Reden daarvoor was dat fietsers door de harde windvlagen met fiets en al werden gelanceerd naar de overkant van de Mekelweg. Volgens de EWI-gebouwbeheerder Arnold Scholte vlogen mensen over rijdende auto’s heen. Hij heeft de hele dag stand-by gestaan met de bedrijfshulpverlening en heeft veel gezien. “Om de lantaarnpaal op de kruising lagen op een gegeven moment vijftien fietsen, mensen hingen horizontaal aan de palen, de hele dag hebben we fietsers verzorgd in de portiersloge van EWI. Drie keer moest een ambulance komen voor mensen met botbreuken.”

Scholte vond de wind ‘angstaanjagend’. “Op de 21ste verdieping kon je het gebouw heen en weer voelen gaan. Alleen de zij-ingang was veilig te gebruiken. Aan de voorkant bogen de ruiten mee in de wind, aan de achterkant is een complete fietsenstalling kapot geblazen.”

Volgens Willem Jager van de afdeling vastgoed is de schade die de storm voor de TU als geheel heeft veroorzaakt verder meegevallen. Gebouwenbeheerder Lex van der Brugge van Civiele Techniek en Geowetenschappen vertelt dat bij zijn faculteit een deur tegen de gevel aanwaaide, die afkomstig was van EWI aan de overkant. “Verder zijn alleen wat slecht afgesloten ramen kapot gewaaid.”

Promovendus Dhiradj Djairam, werkzaam bij het project duurzame windenergie van de EWI-vakgroep hoogspanningstechnologie en management heeft tijdens de storm voor zijn faculteit windmetingen gedaan. De gemiddelde windsnelheid lag volgens hem rond één uur op 65 kilometer per uur, met windvlagen tot 115 kilometer per uur, windkracht 11. (SB)