Nee, huisstijlpolitie komt er niet. Maar de TU Delft wil wel graag dat het beeldmerk vaker en beter wordt toegepast.,,We gaan beslist meer doen aan huisstijlbewaking”, zegt drs.
Jacqueline P. Bruggink. Het visitekaartje dat ze overhandigt kan elke toets der kritiek doorstaan. Het logo van de TU Delft staat er keurig op en dat mag ook wel, want als hoofd marketing en communicatie van de bibliotheek is Bruggink momenteel ook voorzitter van de tijdelijke Werkgroep huisstijl.
Een Werkgroep huisstijl – gaat de TU Delft zich dan een nieuw imago aanmeten? Nee, stelt ze gerust, het huidige beeldmerk met de vlam van Prometheus boven de vette T van ‘TU Delft’ blijft. ,,We gaan het nu vooral aantrekkelijk maken voor het gebruik. En we zullen de regelgeving eromheen opnieuw onder de aandacht brengen.”
Het gebruiken van de huisstijl op briefpapier, bewegwijzering, koffiekopjes en wat dies meer zij is namelijk wel degelijk verplicht. De onderdelen van de universiteit die het daarmee minder nauw nemen berijden een scheve schaats. Om te vermijden dat de huisstijl verder verwatert, krijgen de faculteiten en diensten de bestaande regels nog eens onder de neus gewreven. ,,Al gaan we geen huisstijlpolitie oprichten”, aldus Bruggink.
Veeleer krijgen de onderdelen van de TU de helpende hand toegereikt: rond juni moet voor alle secretariaten een toolbox gereed liggen met een weelde aan macro’s en andere handigheidjes. Daarmee moet het een feest worden de huisstijl toe te passen op drukwerk en, niet te vergeten, het web. De toolbox zal hetzij op cd-rom, hetzij via internet beschikbaar komen.
Terwijl het beeldmerk wordt opgepoetst zoekt de Werkgroep huisstijl ook een uitweg uit een oud dilemma: heet de TU Delft in het Engels nu Delft University of Technology of Technical University of Delft? Het eerste klinkt wat beter, maar het tweede stemt overeen met de afkorting. Beide varianten zijn als merknaam gedeponeerd. Tot dusver worden ze door elkaar gebruikt en dat is zeker niet de bedoeling.
De laatste keer dat het vijftien jaar oude vignet van de TU tegen het licht werd gehouden was begin 1996, toen het gerenommeerde Total Design opdracht kreeg een nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Het Amsterdamse ontwerpbureau stelde voor het over een heel andere boeg te gooien en in plaats van Prometheus’ vlam het universum als uitgangspunt te kiezen: ‘De Mekelweg als Melkweg’. Hoewel het plan kon rekenen op behoorlijke steun uit een breed samengestelde begeleidingsgroep, werd het in augustus 1997 door het college van bestuur afgeblazen. Handhaven van de vlam van Prometheus kreeg de voorkeur, zij het in de vorm van een redesign.
Boven de T van het beeldmerk van de TU Delft flakkert een gestileerde vlam. Het is de vlam van Prometheus, de uitvinder van het vuur -en trouwens ook van de mens- en daarmee de voorloper van alle ingenieurs. Voor het bestuursgebouw aan de Julianalaan staat een standbeeld van de naakte Prometheus (‘hij die vooruit denkt’). De Griekse held met zijn fakkel sierde ook het zegel onder oude diploma’s van de Technische Hogeschool Delft. Het mannetje dat hier en daar in Delta opduikt, is ook Prometheus, ontleend aan een schilderij van Titiaan. In die hoedanigheid is hij eind jaren negentig ontworpen als beeldmerk voor de TU, maar afgekeurd.
Nee, huisstijlpolitie komt er niet. Maar de TU Delft wil wel graag dat het beeldmerk vaker en beter wordt toegepast.
,,We gaan beslist meer doen aan huisstijlbewaking”, zegt drs. Jacqueline P. Bruggink. Het visitekaartje dat ze overhandigt kan elke toets der kritiek doorstaan. Het logo van de TU Delft staat er keurig op en dat mag ook wel, want als hoofd marketing en communicatie van de bibliotheek is Bruggink momenteel ook voorzitter van de tijdelijke Werkgroep huisstijl.
Een Werkgroep huisstijl – gaat de TU Delft zich dan een nieuw imago aanmeten? Nee, stelt ze gerust, het huidige beeldmerk met de vlam van Prometheus boven de vette T van ‘TU Delft’ blijft. ,,We gaan het nu vooral aantrekkelijk maken voor het gebruik. En we zullen de regelgeving eromheen opnieuw onder de aandacht brengen.”
Het gebruiken van de huisstijl op briefpapier, bewegwijzering, koffiekopjes en wat dies meer zij is namelijk wel degelijk verplicht. De onderdelen van de universiteit die het daarmee minder nauw nemen berijden een scheve schaats. Om te vermijden dat de huisstijl verder verwatert, krijgen de faculteiten en diensten de bestaande regels nog eens onder de neus gewreven. ,,Al gaan we geen huisstijlpolitie oprichten”, aldus Bruggink.
Veeleer krijgen de onderdelen van de TU de helpende hand toegereikt: rond juni moet voor alle secretariaten een toolbox gereed liggen met een weelde aan macro’s en andere handigheidjes. Daarmee moet het een feest worden de huisstijl toe te passen op drukwerk en, niet te vergeten, het web. De toolbox zal hetzij op cd-rom, hetzij via internet beschikbaar komen.
Terwijl het beeldmerk wordt opgepoetst zoekt de Werkgroep huisstijl ook een uitweg uit een oud dilemma: heet de TU Delft in het Engels nu Delft University of Technology of Technical University of Delft? Het eerste klinkt wat beter, maar het tweede stemt overeen met de afkorting. Beide varianten zijn als merknaam gedeponeerd. Tot dusver worden ze door elkaar gebruikt en dat is zeker niet de bedoeling.
De laatste keer dat het vijftien jaar oude vignet van de TU tegen het licht werd gehouden was begin 1996, toen het gerenommeerde Total Design opdracht kreeg een nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Het Amsterdamse ontwerpbureau stelde voor het over een heel andere boeg te gooien en in plaats van Prometheus’ vlam het universum als uitgangspunt te kiezen: ‘De Mekelweg als Melkweg’. Hoewel het plan kon rekenen op behoorlijke steun uit een breed samengestelde begeleidingsgroep, werd het in augustus 1997 door het college van bestuur afgeblazen. Handhaven van de vlam van Prometheus kreeg de voorkeur, zij het in de vorm van een redesign.
Boven de T van het beeldmerk van de TU Delft flakkert een gestileerde vlam. Het is de vlam van Prometheus, de uitvinder van het vuur -en trouwens ook van de mens- en daarmee de voorloper van alle ingenieurs. Voor het bestuursgebouw aan de Julianalaan staat een standbeeld van de naakte Prometheus (‘hij die vooruit denkt’). De Griekse held met zijn fakkel sierde ook het zegel onder oude diploma’s van de Technische Hogeschool Delft. Het mannetje dat hier en daar in Delta opduikt, is ook Prometheus, ontleend aan een schilderij van Titiaan. In die hoedanigheid is hij eind jaren negentig ontworpen als beeldmerk voor de TU, maar afgekeurd.

Comments are closed.