TU is niet enthousiast over millennium-bijbaan

Het is ,,een gevaarlijke situatie” voor de TU, maar een bruto jaarinkomen van tachtigduizend gulden laat niet iedere student zomaar aan z’n neus voorbijgaan.

Millennium

,,Het is niet verstandig”, zegt ir. N.W. Graafland van de dienst onderwijs en onderzoek van de TU. ,,Het lijkt mij teveel korte-termijn politiek. De studenten zitten tenslotte pas een jaar later bij een topsalaris.” Vincent van den Tol van informatica-studievereniging Cristiaan Huygens ziet er geen kwaad in: ,,Het is een mooie gelegenheid om een jaartje ervaring op te doen.”

Sinds vorige week donderdag biedt detacheringsbureau Inzet & Instroom uit Gouda derdejaars techniekstudenten bruto 80.000 gulden als zij hun studie een jaar stopzetten, om te werken aan de oplossing van het millenniumprobleem. Inmiddels hebben 175 studenten zich aangemeld. Het gaat hard, zegt W.D. Wijting van het bureau. Alleen de besten worden uitgekozen. Het bedrijf denkt honderd studenten aan het werk te krijgen. ,,Volgens de overheid is er een schreeuwend tekort aan mensen. Maar niemand wordt wakker. Wij wel. We kiezen voor studenten omdat er simpelweg niemand anders is”, aldus Wijting.

De student krijgt vierduizend gulden bruto in de maand, plus een bonus na duizend en tweeduizend uur arbeid. De opleiding die de student van het bedrijf krijgt, moet hij overigens terugbetalen als hij toch niet komt werken. Volgens Wijting is er geen enkel risico voor de student. I&I biedt studenten die na het jaar hun studie weer oppakken, juist een premie.

Informatica-student Adriaan Thomas heeft er wel over gedacht, maar heeft al een prima bijbaan als programmeur. ,,Met mijn huidige baan heb ik betere opties.” Thomas zit niet te springen om het hoge salaris, want de arbeidsmarkt ziet er gunstig uit: ,,Ik word wel vaker benaderd door bedrijven.”
Verplicht

Student werktuigbouw Birger Jansen heeft zich wel ingeschreven: ,,Ik dacht: ‘what the hell, ik kan het altijd proberen’. Ik programmeer niet veel, maar heb wel ervaring met het aanleggen en onderhouden van netwerken.” Jansen denkt de tweeduizend-uurbonus wel te halen. Hij snapt niet dat studenten deze kans laten liggen. ,,Het zou eigenlijk verplicht moeten worden. Niet zozeer voor het geld, maar het is een uitdaging om te werken aan iets waar iedereen het over heeft: het grote millenniumprobleem.”

Graafland vindt het echter alleen nuttig als het in de lijn van iemands studie ligt. Hij adviseert studenten eerst een bijbaan binnen de TU te zoeken. ,,Het is een gevaarlijke situatie. De TU heeft een afspraak met de minister over de gemiddelde studieduur. Die is op deze manier moeilijk na te komen. Er is al een behoorlijke uitval: na de propedeuse valt nog tien procent af. Sommigen stoppen tijdens het afstuderen. Arbeidsmogelijkheden spelen daarbij mee.”

Millennium

Verplicht