TU: meer studiesucces met hoger wiskundecijfer

​Hoe hoger je cijfer voor wiskunde B, hoe meer kans je hebt om je eerste jaar aan de TU te halen. Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit.​

Met een vijf voor wiskunde B heb je zo’n vijftig procent kans het tweede jaar te halen. Met een zeven heb je al zeventig procent kans. Althans zo verging het studenten die in 2014 begonnen aan de TU. Je studieprestaties zijn echter wel afhankelijk van de opleiding die je volgt. Bij bouwkunde en industrieel ontwerpen is het verband met je wiskundecijfer minder heftig dan bij bijvoorbeeld technische natuurkunde of technische wiskunde.

Uit het onderzoek blijkt ook dat hoe lager je cijfer voor wiskunde B is, hoe groter de kans is dat je voortijdig (voor 1 februari) stopt of switcht naar een andere studie. Tussen de switchers zitten relatief veel studenten die een zes voor wiskunde B hadden. Zij hebben het in hun ’tweede eerste jaar’ weer moeilijk: slechts een op de drie haalt genoeg studiepunten om door te mogen gaan.

Voor studenten die in 2012 hun eerste jaar hadden gehaald, geldt dat hoe hoger hun wiskundecijfer was, hoe meer studiepunten ze in hun tweede en derde jaar haalden. Het aantal studenten dat hun bachelor vervolgens in drie jaar haalt is relatief laag. Maar ook hier geldt: hoe hoger je wiskundecijfer, hoe groter de kans je bachelor in drie jaar te halen.

De correlatie tussen wiskundecijfer en je bachelor in vier jaar halen is vooral bij jongens sterk. Meisjes scoren vaak al beter met een lager wiskundecijfer. Dat verschil zit hem meer in het type opleiding. Meisjes kiezen vaker voor opleidingen als bouwkunde, industrieel ontwerpen of technische bestuurskunde. Die opleidingen zijn het minst ‘wiskundegevoelig’ en kennen veel positieve bindend studieadviezen, aldus onderzoeker Eric Logtenberg.

Bouwkunde trekt veel studenten met een zes voor wiskunde B, civiele techniek heeft er veel met een zeven, en technische natuurwetenschappen heeft veel studenten met hogere cijfers. De correlatie met doorstromen is respectievelijk zwak, vrij duidelijk tot duidelijk.