TU levert Fiod gegevens studenten

De opsporingsdienst Fiod-ECD heeft vorige week een inval gedaan bij een Delftse student, die lid zou zijn van de ‘warez-groep’ Fairlight. Deze internationale criminele organisatie houdt zich bezig met grootschalige en wereldwijde uitwisseling van illegale kopieën van digitale bestanden.

De inval in Delft viel samen met dertien andere huiszoekingen in Nederland. Daaronder bevonden zich ook studentenhuizen in Enschede, Utrecht en Groningen.

De Fiod handelde in opdracht van de Amerikaanse FBI. Die onderzoekt wereldwijd de activiteiten van Fairlight. De FBI heeft de ip-adressen van Fairlight-computers vastgesteld, waarmee vervolgens de fysieke locatie kon worden bepaald. De invallen in Nederland vielen samen met die in zeven andere landen.

De Delftse student woont hoogstwaarschijnlijk in het Korvezeecomplex. Op de website van het complex wordt daarvan melding gemaakt. Bij navraag bevestigen meerdere studenten dat, maar niemand weet precies wie er vorige week woensdagmiddag bezoek heeft gehad van de Fiod.

Ook het hoofd van de afdeling infrastructuur en beheer van de Dienst Technische Ondersteuning (DTO), Eric Winkel, zegt er het fijne niet van te weten. Wel vertelt hij dat de TU van de Fiod het verzoek heeft gekregen om van drie ip-adressen de gegevens uit te leveren. “Twee adressen behoorden tot het TU-domein. Wij hebben de informatie die we konden achterhalen aan de Fiod-medewerkers ter beschikking gesteld.”

Volgens Jochem van Dieten, voorzitter van de studentenorganisatie online-internet (Oli), zijn studenten die met Fairlight in zee gaan tegenwoordig een uitzondering. Hij legt uit dat studenten nu een downloadlimiet hebben van vijftig gigabite. Toen dat nog niet het geval was, was het TU-netwerk interessant voor Fairlight, nu veel minder. “Vroeger gebeurde er meer op het netwerk, daar kunnen studenten connecties met Fairlight aan over hebben gehouden.”

Van Dieten rekent voor dat op de 20 duizend studentenkamers die Nederland telt, nu een paar links met de criminele organisatie zijn gevonden. “In Delft hebben we 4500 thuiswerkplekken. Daar zitten hooguit drie studenten tussen die lid zijn van Fairlight, meer niet.”

Het TU-netwerk is volgens Van Dieten ‘relatief erg schoon’. En de limiet voor studenten nog verder verlagen is geen optie. “We kunnen niet meer doen. Anders wordt de schade aan het onderwijs te groot.”

De Delftse student hangt met een beetje pech een aanklacht wegens lidmaatschap van een criminele organisatie boven het hoofd. Van Dieten denkt dat veel studenten niet weten dat dat kan gebeuren. “Veel studenten onderschatten de risico’s.”

En studentenhuizen die hun server hebben volstaan met muziek en films? Die hoeven zich volgens Van Dieten weinig zorgen te maken. “De bodem van de piramide interesseert niemand. Als de illegale bestanden de mensen al hebben bereikt, is het te laat. Daarom is het belangrijk de top van de Fairlight-piramide aan te pakken.”