Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ongecategoriseerd

‘TU kan opleidingen slimmer aanbieden online’

Timo Kos wordt per 15 augustus de nieuwe directeur onderwijs en studentenzaken aan de TU. Hij volgt daarmee Anka Mulder op die sinds 1 april als vice-president for education & operations in het college van bestuur zit.


Gefeliciteerd. U wacht een stevige taak met toenemende studentenaantallen, veranderende curricula, bsa-discussies, overschrijdingen in ras-maanden en prestatieafspraken met het ministerie.

“Ik heb er ontzettend veel zin in. Het is een mooie brede portefeuille met diensttaken zoals studentenadministratie én onderwijsbeleid en kwaliteit.”



Dat klinkt anders dan uw opleiding wetenschapsgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Is dit een grote overstap?

“Ik heb nu vijftien jaar werkervaring en doe niet zo heel veel meer met die opleiding. De afgelopen 12,5 jaar ben ik bij Capgemini adviseur management en organisatie geweest en heb ik alleen nog maar in het onderwijs gewerkt: voor het ministerie, universiteiten, de inspectie en DUO. Mijn leerschool was het hbo-fraude dossier. De laatste twee jaar heb ik mij intensief beziggehouden met online onderwijs en innovatie daarin. Ik heb voor de TU Delft het businessplan Delft Online Education helpen schrijven.”



Waar zult u zich als eerste op richten bij de TU?

“De focus ligt hoofdzakelijk op drie dingen: studierendement, internationalisering en online onderwijs. Ik denk dat het een flinke uitdaging is om de doelen voor het studierendement op een slimme en innovatieve manier te realiseren.”



Denkt u bijvoorbeeld aan een norm van zestig studiepunten voor het bindend studieadvies?

“Er zijn universiteiten die daar nu mee experimenteren. Ik ben een fan van Henk Schmidt van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die al jaren onderzoek doet naar studierendement. Hij heeft duidelijke aanwijzingen dat als je de norm verhoogt, studenten zich daar op richten en ineens wel in staat blijken die norm te halen. Het kan, maar het heeft consequenties. Ik wil daar graag met de faculteiten en studenten over discussiëren.”



Wat wilt u met internationalisering?

“Ik denk dat internationalisering voor de master- en PhD-fase cruciaal is, om academisch talent te blijven werven wat nodig is om mee te kunnen blijven spelen. Daarvoor moet je misschien in je bachelorfase wat blijven groeien met internationale studenten. Dat wordt een uitdaging, zeker omdat online nu veel dingen spelen die impact hebben op je internationale positionering, zichtbaarheid en aantrekkelijkheid. Of je dan echt op de campus moet uitbreiden, weet ik niet zozeer.”



Er moet meer online, zoals nu met de online masters en de moocs komend collegejaar?

“Ja, daar zou je meer kunnen groeien. En dan moet je heel slim kijken wat je nog doet en wat niet. Zeker als je kijkt naar het Delftse ingenieursdiploma. De waarde daarvan moet natuurlijk gegarandeerd blijven.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.