Ongecategoriseerd

‘TU kan opleidingen slimmer aanbieden online’

Timo Kos wordt per 15 augustus de nieuwe directeur onderwijs en studentenzaken aan de TU. Hij volgt daarmee Anka Mulder op die sinds 1 april als vice-president for education & operations in het college van bestuur zit.


Gefeliciteerd. U wacht een stevige taak met toenemende studentenaantallen, veranderende curricula, bsa-discussies, overschrijdingen in ras-maanden en prestatieafspraken met het ministerie.

“Ik heb er ontzettend veel zin in. Het is een mooie brede portefeuille met diensttaken zoals studentenadministratie én onderwijsbeleid en kwaliteit.”



Dat klinkt anders dan uw opleiding wetenschapsgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Is dit een grote overstap?

“Ik heb nu vijftien jaar werkervaring en doe niet zo heel veel meer met die opleiding. De afgelopen 12,5 jaar ben ik bij Capgemini adviseur management en organisatie geweest en heb ik alleen nog maar in het onderwijs gewerkt: voor het ministerie, universiteiten, de inspectie en DUO. Mijn leerschool was het hbo-fraude dossier. De laatste twee jaar heb ik mij intensief beziggehouden met online onderwijs en innovatie daarin. Ik heb voor de TU Delft het businessplan Delft Online Education helpen schrijven.”



Waar zult u zich als eerste op richten bij de TU?

“De focus ligt hoofdzakelijk op drie dingen: studierendement, internationalisering en online onderwijs. Ik denk dat het een flinke uitdaging is om de doelen voor het studierendement op een slimme en innovatieve manier te realiseren.”



Denkt u bijvoorbeeld aan een norm van zestig studiepunten voor het bindend studieadvies?

“Er zijn universiteiten die daar nu mee experimenteren. Ik ben een fan van Henk Schmidt van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die al jaren onderzoek doet naar studierendement. Hij heeft duidelijke aanwijzingen dat als je de norm verhoogt, studenten zich daar op richten en ineens wel in staat blijken die norm te halen. Het kan, maar het heeft consequenties. Ik wil daar graag met de faculteiten en studenten over discussiëren.”



Wat wilt u met internationalisering?

“Ik denk dat internationalisering voor de master- en PhD-fase cruciaal is, om academisch talent te blijven werven wat nodig is om mee te kunnen blijven spelen. Daarvoor moet je misschien in je bachelorfase wat blijven groeien met internationale studenten. Dat wordt een uitdaging, zeker omdat online nu veel dingen spelen die impact hebben op je internationale positionering, zichtbaarheid en aantrekkelijkheid. Of je dan echt op de campus moet uitbreiden, weet ik niet zozeer.”



Er moet meer online, zoals nu met de online masters en de moocs komend collegejaar?

“Ja, daar zou je meer kunnen groeien. En dan moet je heel slim kijken wat je nog doet en wat niet. Zeker als je kijkt naar het Delftse ingenieursdiploma. De waarde daarvan moet natuurlijk gegarandeerd blijven.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.