TU helpt scholen bij vernieuwing exacte vakken

De TU Delft gaat scholen in het voortgezet onderwijs helpen met de vernieuwing van hun onderwijs in de exacte vakken.De hulp aan middelbare scholen vindt plaats binnen een zestal projecten waarin zes hogescholen en drie universiteiten samenwerken.

TU Delft neemt deel in twee van de zes projecten namelijk ‘Technotalent’ en ‘Techniek 15+’. Daarin worden bijvoorbeeld samen met de Hogeschool Rotterdam de Haagse Hogeschool en middelbare scholen uit de omgeving ‘ontwerpmodules’ voor de exacte vakken gemaakt. Leerlingen leren daarin dat deze vakken niet alleen gericht zijn op analyse en onderzoek, maar ook op het ‘maken’ van producten. Een ander project betreft een ‘scholierenlab’ op de TU Delft.

De projecten moeten vooral het onderwijs in de exacte vakken aan 15- tot 18-jarigen vernieuwen. Veel nadruk ligt er op de aansluiting mbo-hbo, omdat juist daar veel misgaat. Het onderwijs op het mbo is vaak schools en biedt daarom geen goede voorbereiding op het hbo.

Binnenkort worden de contracten voor de projecten afgesloten. Omdat alle projecten worden uitgevoerd op basis van co-financiering zal dan pas duidelijk worden welke projecten precies worden uitgevoerd.

De hulp aan middelbare scholen vindt plaats binnen een zestal projecten waarin zes hogescholen en drie universiteiten samenwerken. Het Nationaal Platform voor Natuur en Techniek, Axis, heeft daarvoor vijf miljoen gulden subsidie uitgetrokken.