TU gaat samenwerken met Monumentenzorg

Samen met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg pakt de TU Delft de vochtproblemen aan van stenen molens en ander historisch metselwerk.

Zeker zo’n driehonderd gemetselde molens die tot ons culturele erfgoed behoren hebben vochtproblemen. Omdat het aan goede restauratieadviezen en -richtlijnen ontbreekt stapte de Rijksdienst voor de Monumentenzorg vorig jaar naar civiel materiaalkundige Caspar Groot van de sectie gebouwen en bouwtechniek (Citg).

Het afgelopen jaar onderzochten Groot en zijn collega Jos Gunneweg de tien schrijnendste gevallen onder de molens, waaronder Molen 3 in Kinderdijk en Molen de Valk in Leiden. ,,In 1738 zijn ongeveer acht molens in Kinderdijk gebouwd. Bijzonder is dat één van de molens nooit is gerestaureerd en nog steeds kurkdroog is. Terwijl een andere molen die meerdere keren verkeerd is gerestaureerd er zeer slecht aan toe is”, vertelt Groot

Veel molens hebben schade geleden door de wildgroei in vochtwerende behandelmethoden. De resultaten van het onderzoek van Groot worden daarom gebruikt voor een handboek voor de restauratie en conservering van zwaar vochtbelast metselwerk.

Overigens is dat handboek niet alleen bedoeld voor molens. Want ook ruïnes, kerktorens en industrieel erfgoed hebben last van vocht. Toch richt het onderzoek zich met name op molens. Door de conische vorm blijf water lang in contact met de buitenkant van de muur, de huid van de molen. En door de windbelasting via de wieken op de gemetselde muren doet de vochtproblematiek zich bij molens het meest voor.

De kosten voor het driejarige project zijn 720 duizend euro. Monumentenzorg neemt een ton voor zijn rekening.

Vandaag ondertekenen de decaan van Citg en de directeur van Monumentenzorg een raamovereenkomst over de samenwerking. (IL)