TU gaat het theater in

Theater de Veste heeft voor het komende theaterseizoen ‘verschillende lijntjes uitstaan met de TU’. Professoren gaan het podium op en studenten gaan dansen met drones.

In het vorige week uitgekomen programma voor theaterseizoen 2014-2015 komt de samenwerking met de TU meerdere malen terug. Volgens theatermedewerker Jasper Weck willen de universiteit en het theater een ‘brug slaan tussen de campus en de stad’. “Wij krijgen veel Delftse burgers over de vloer. Veel van hen weten niet wat er allemaal gebeurt op de TU-campus.”

Dat moet anders, vinden beiden. Daarom vinden de TEDx Salons (kleinere TEDx-bijeenkomsten) vanaf het najaar plaats in Theater De Veste. TedxDelft wordt sinds 2011 georganiseerd vanuit de TU.

Verder start er op 12 november een nieuwe reeks onder de naam ‘professoren op het podium’. Drie avonden praten drie wetenschappers, onder meer van de TU, in een De Wereld Draait Door-achtige setting met elkaar over een bepaald thema. De avonden moeten volgens het theater een mix worden van ‘mini-colleges en interviews, aangevuld met film- en muziekfragmenten’, waarin ‘onderzoekavonturen, toekomstscenario’s en morele dilemma’s’ naar voren komen.

Op 12 november 2014 is het thema ‘verleden, heden en toekomst van technologie’. Op 14 januari 2015 volgt ‘de stad als puber, als podium, als project en de humor en tragiek van stedelijkheid’. De serie wordt op 18 maart afgesloten met een avond over ‘de kunstzinnigheid, de wiskundigheid en de emotionaliteit van muziek’.

In het weekend vóór die laatste avond vindt het Delft Moves Festival plaats, een dansfestival dat tot nu toe vooral jongeren uit Delft trok, vertelt Weck. “De komende editie willen we ook studenten trekken. Daarom hebben we lijntjes uitgezet naar het sport- en cultuurcentrum van de TU.”

Choreograaf David Middendorp heeft bovendien de opdracht gekregen dans en innovatieve technologie te versmelten. Samen met TU-studenten gaat hij een onderzoeksproject uitvoeren met dans, videoprojectie en drones. Dat moet tijdens het Delft Moves Festival uitmonden in een voorstelling.

Weck zoekt verder samen met de universiteit naar manieren om afstudeerders de kans te geven hun werk te tonen in het theater. “Misschien kunnen we dat tentoonstellen in onze foyer.” Ook is het theater op jacht naar Engelse stand up comedians die kunnen optreden in Theater De Veste. “Er komen steeds meer expats en internationale studenten in Delft. Wij willen hen naast muziek meer kunnen bieden.”