TU-docenten bespreken ChatGPT

Derek Lomas, universitair hoofddocent positive artifical intelligence (AI) bij de faculteit Industrieel Ontwerpen, is bezig een ‘open gemeenschap’ op te richten voor TU-docenten waar zij hun ervaringen, ideeën en zorgen over ChatGPT en AI in het onderwijs kunnen delen. ChatGPT is een AI-chatbot die mensachtige teksten kan genereren.

Lomas verzamelt ervaringen van docenten die AI gebruiken bij het schrijven van academisch werk. Studenten van zijn vak entrepreneurial thinking mogen ChatGPT gebruiken als hulp bij het brainstormen. Met die ervaring op zak heeft hij binnen de TU Delft Teaching Academy-workshops, bijvoorbeeld over hoe de chatbot kan helpen bij het schrijven van een paper. Ook komen vragen aan bod als ‘kunnen we trots zijn op wat we schrijven met ChatGPT?’, ‘worden we te lui door dit programma?’ en ‘wat worden de nieuwe leerdoelen voor studenten als ChatGPT veel taken overneemt?’

Het is volgens Lomas niet zo dat ChatGPT alle taken van studenten zal overnemen. Zo vertelden meerdere docenten tijdens zijn workshop dat studenten door de mand vielen omdat de chatbot refereerde aan fictieve bronnen. Lomas ziet ChatGPT dan ook niet als een bron van waarheid, maar als bron van nieuwe perspectieven, vertelt hij. “Veel mensen zien dat ChatGPT kan ‘liegen’ en gaan ervan uit dat het daarom geen waarde heeft. Maar het bedenken van tegenargumenten, het brainstormen over ideeën of het leesbaarder maken van tekst zijn allemaal handige functies.” (TB)

Thirza Bolhuis / Stagiair