Campus

TU in the buzz

Twee begerige jongenshanden gaan over de blote rug van een donkerharig meisje. Ze hebben de sluiting van haar bh vast, net losgehaakt.Dit zijn niet de eerste zinnen van een licht erotisch verhaal.

Nee, dit is een beschrijving van een afbeelding die is terug te vinden op één van de vijf nieuwe posters waarmee de TU Delft scholieren naar de voorlichtingsdagen van 14 en 15 april wil lokken.

‘Verbeter je techniek’ is de slogan die losjes op iedere poster staat geschreven. En het moet gezegd, die posters zijn best grappig. Zo is er ook een jongen die over de schouder van een meisje probeert af te kijken, een hippe skater, een dj achter een draaitafel en iemand die een sms-je stuurt.

Verder is er een TU-bierviltje dat op een actievere manier de boodschap ‘Verbeter je techniek’ uitstraalt. Want wie heeft het nog nooit geprobeerd: leg het viltje half op de bar, tik hem omhoog en vang hem vervolgens met dezelfde hand weer op.

De posters komen te hangen op scholen in het hele land, maar ook in de TU-wijk en ze worden gebruikt in advertenties. Volgens Helmi Geeve, hoofd van de afdeling marketing en communicatie, moeten de posters ‘in the buzz komen van jongeren’. “We willen dat de TU tussen hun oren terecht komt.”

En dat bereik je nu eenmaal niet door een saaie foto van een laboratorium onder jongeren te verspreiden. Helemaal niet als je ook jongeren wilt bereiken die niet direct denken aan een technische opleiding, maar die de potentie wel hebben. Twee reclamebureaus werden daarom aan het werk gezet om met een beter plan te komen. De Reclame Divisie uit Rotterdam won.

Geeve denkt dat de posters ‘intern wel wat wenkbrauwen zullen doen fronsen’, maar ze vindt de keuze voor deze manier van jongeren benaderen te verantwoorden. “Uit onderzoek is gebleken dat de TU voor jongeren niet toegankelijk is. Daarom wilden we het niet te zwaar of te moeilijk maken. We wilden ze aanspreken in hun taal, ze op een grappige manier laten kennismaken met de voorlichtingsdagen.”

Volgens Geeve moeten eventuele critici van de campagne niet vergeten dat dit reclame is. “Het is mijn doel om de doelgroep te kennen. Wat doen ze, wat lezen ze? Daar moet ik mijn middelen op aanpassen, maar de inhoud niet. De inhoud gebeurt op de TU, daar veranderen we niks aan.” (SB)

Twee begerige jongenshanden gaan over de blote rug van een donkerharig meisje. Ze hebben de sluiting van haar bh vast, net losgehaakt.

Dit zijn niet de eerste zinnen van een licht erotisch verhaal. Nee, dit is een beschrijving van een afbeelding die is terug te vinden op één van de vijf nieuwe posters waarmee de TU Delft scholieren naar de voorlichtingsdagen van 14 en 15 april wil lokken.

‘Verbeter je techniek’ is de slogan die losjes op iedere poster staat geschreven. En het moet gezegd, die posters zijn best grappig. Zo is er ook een jongen die over de schouder van een meisje probeert af te kijken, een hippe skater, een dj achter een draaitafel en iemand die een sms-je stuurt.

Verder is er een TU-bierviltje dat op een actievere manier de boodschap ‘Verbeter je techniek’ uitstraalt. Want wie heeft het nog nooit geprobeerd: leg het viltje half op de bar, tik hem omhoog en vang hem vervolgens met dezelfde hand weer op.

De posters komen te hangen op scholen in het hele land, maar ook in de TU-wijk en ze worden gebruikt in advertenties. Volgens Helmi Geeve, hoofd van de afdeling marketing en communicatie, moeten de posters ‘in the buzz komen van jongeren’. “We willen dat de TU tussen hun oren terecht komt.”

En dat bereik je nu eenmaal niet door een saaie foto van een laboratorium onder jongeren te verspreiden. Helemaal niet als je ook jongeren wilt bereiken die niet direct denken aan een technische opleiding, maar die de potentie wel hebben. Twee reclamebureaus werden daarom aan het werk gezet om met een beter plan te komen. De Reclame Divisie uit Rotterdam won.

Geeve denkt dat de posters ‘intern wel wat wenkbrauwen zullen doen fronsen’, maar ze vindt de keuze voor deze manier van jongeren benaderen te verantwoorden. “Uit onderzoek is gebleken dat de TU voor jongeren niet toegankelijk is. Daarom wilden we het niet te zwaar of te moeilijk maken. We wilden ze aanspreken in hun taal, ze op een grappige manier laten kennismaken met de voorlichtingsdagen.”

Volgens Geeve moeten eventuele critici van de campagne niet vergeten dat dit reclame is. “Het is mijn doel om de doelgroep te kennen. Wat doen ze, wat lezen ze? Daar moet ik mijn middelen op aanpassen, maar de inhoud niet. De inhoud gebeurt op de TU, daar veranderen we niks aan.” (SB)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.